Wat is content?

Content is een woord dat we de laatste jaren steeds vaker voorbij zien komen, en dat is niet onlogisch. Content en content marketing worden steeds belangrijk in een onlinewereld die steeds diverser wordt. Opvallen is voor veel bedrijven noodzakelijk om te overleven. En dat opvallen? Dat doe je door middel van unieke content.

Content is een breed begrip dat alles omvat wat wij online lezen, zien en horen.

Laatstgenoemde zal in de toekomst steeds belangrijker worden, typen wordt naar verwachting steeds overbodiger voor het surfen op internet. De copy die je nu leest, die wordt ook gezien als content.

Soorten online content

  • geschreven artikelen
  • afbeeldingen
  • video’s
  • podcasts
  • social-media post
  • infographics
  • animatie

Offline content

Naast online content bestaat er ook offline content, denk hierbij aan brochures en tijdschriften. Content is alles wat een organisatie uitbrengt, het achterliggende doel kan per uiting verschillen. Met content kan een lezer of kijker bijvoorbeeld geïnformeerd, overgehaald of geamuseerd worden, maar er zijn nog veel meer doelstellingen te bedenken voor het uitbrengen van content.

Rol van content marketing

Content marketing wordt steeds belangrijk, ieder bedrijf is namelijk online te vinden. In de digitale transitie zitten veel bedrijven nog in de zogenoemde ‘overgangsfase’. Zij weten dat ze online vindbaar moeten zijn, maar dat content ook belangrijk is, daar komen zij nu pas achter. Andere bedrijven zijn zich hier al langer van bewust en lopen voor, er zijn helaas ook bedrijven die het belang van content marketing nog niet begrijpen.

In een digitale samenleving waarin iedereen steeds meer online zal zijn is het zaak dat je merk zichtbaar is.

Door goede content te produceren zorg je voor zichtbaarheid, een groter bereik en uiteindelijk zal dit leiden tot meer verkopen of aanvragen.

Hierbij is het niet zaak dat je zo veel mogelijk content weet te maken, maar dat de content die je maakt steengoed is.

Zorg dat je content aansluit op je doelgroep en gericht is op het oplossen van een bepaald probleem dat de lezer of kijker ervaart. Dit kan zijn door amusement te bieden, je doelgroep te informeren over bepaalde dingen waarvoor jouw product de oplossing biedt of wellicht interesse wekt.

Content is duurzaam

Ooit van evergreen content gehoord? Dit is content die jaren na het publiceren nog steeds relevant is. Hartstikke handig, want de content die jij in 2021 maakt kan in 2027 nog voor verkopen zorgen. Alleen daarom al is goede content maken een slimme tijdsinvestering. Content is duurzaam en kan een paar jaar later zomaar een opleving krijgen door wat likes of reacties op sociale media, de vraag stijgt weer en daar kan je weer op inspelen door nieuwe content te maken. De mogelijkheden voor het maken van content zijn oneindig, en dat is wat het zo interessant maakt.

Content voor je vindbaarheid

Organische zoekresultaten zijn nog altijd de beste, de prijs ligt namelijk laag. Door content te maken werk je aan de SEO van je website en zorg je er uiteindelijk voor dat je website beter vindbaar wordt op zoekmachines. Doe onderzoek naar het zoekgedrag van je doelgroep, welke problemen zij ervaren en welke ‘zoekwoorden’ zij daarvoor gebruiken. Maak daarna content waarin je een oplossing biedt voor het probleem en gebruik die zoekwoorden, zo sla je twee vliegen in één klap.

Er zijn nog tal van voorbeelden te noemen, één ding staat buiten kijf en dat is dat content belangrijker dan ooit is. Zorg voor goede content en je zal online groeien!

Cookie Consent with Real Cookie Banner
× Hoe kan ik je helpen?