Wat is top of the mind awareness (TOMA)?

Op deze pagina zal ik meer uitleg gaan geven over het marketingbegrip Top of The Mind Awareness en zal ik benadrukken waarom dit belangrijk is. 

Definite Top of The Mind Awarenss

TOMA is de afkorting van het marketingbegrip Top of the Mind Awareness en dit is een marketingstrategie waarbij jij in het hoofd van de klant moet zitten op het juiste moment. Denkt de klant aan een personal trainer? Dan moet het eerste bedrijf waaraan hij of zij denkt die van jou zijn. 

Het gaat niet om herkenning, maar juist om herinnering.

Waarom is het belangrijk voor een personal trainer om Top of the mind te zijn?

De concurrentie om de personal trainers markt is groot. Elke stad heeft een sportschool en elke sportschool heeft wel een personal trainer in dienst. Het is daarom belangrijk om als personal trainer continu in het hoofd van de klant te zitten, niet door alleen maar altijd aanwezig te zijn in de sportschool maar ook op andere kanalen waar je doelgroep actief is.

Als een bewoner van jouw dorp of stad denkt aan een personal trainer dan moet jij de specialist zijn waar ze aan denken. Het is dus niet alleen belangrijk dat je zichtbaar bent, maar ook dat je een expert status hebt.

3 tips om top of the mind te zijn

Nu je weet wat Top of The Mind Awareness is en waarom dit belangrijk is, wil ik je nog drie tips meegeven hoe jij ervoor kan zorgen dat je TOMA bent bij je doelgroep. 

Kracht van herhaling

Zoals eerder aangegeven gaat het niet zo zeer om de herkenning van het bedrijf, maar juist om de herinnering. Je moet dus gezien worden. Niet een keer, maar meerdere keren. Helaas zijn mensen tegenwoordig super snel afgeleid en zien ze niet altijd jouw post of (reclame) advertentie. 

Terwijl ze jouw blog lezen, krijgen ze een appje waardoor ze vergeten verder te lezen.

Je flyer beland tussen het oud papier omdat het tussen de reclamefolders lag.

En ze zijn vergeten je e-book te downloaden omdat de deurbel ging. 

We zijn sneller afgeleid dan ooit. 

Het is daarom belangrijk om op verschillende kanalen actief te zijn, zodat mensen herinnerd worden aan het feit dat ze iets van jou aan het lezen waren.

Actief op verschillende kanalen

Stel jezelf eens de vraag ; Op welke kanalen is mijn doelgroep het meeste actief en hoe kan ik het beste mijn doelgroep bereiken? 

Als jij dit in in kaart hebt gebracht dan heb jij ook een duidelijker beeld hoe jij ervoor kan zorgen dat je gezien kan worden. Het is de bedoeling dat jij continu zaadjes aan het planten bent in het hoofd van je doelgroep en dit langzaam gaat laten uitbloeien, zodat ze contact met je opnemen. 

Geef waarde 

Het beste wat je kan doen om een expert status te krijgen en autoriteit onder je doelgroep te krijgen is om waarde te geven. Door waarde weg te geven laat je zien welke kennis je in huis hebt en dat je ook echt in staat bent om mensen te helpen. 

Daarnaast is het geven van waarde een beïnvloedingstechniek van Robert Cialdini. Dit is de regel van wederkerigheid. 

Van nature zijn we namelijk verplicht om ons te proberen evenredig te vergoeden wat een anders ons heeft gegeven. Als mensen iets van jou krijgen dan hebben zij dus het gevoel dat ze jou iets verschuldigd zijn.

Als jij waarde weggeeft door bijvoorbeeld een gratis e-book, dan is de kans groot dat deze persoon ook in staat is om iets terug te doen. 

Probeer daarom zoveel mogelijk waarde weg te geven, autoriteit op te bouwen en aanwezig te zijn op de kanalen waar jouw doelgroep actief is.

Cookie Consent with Real Cookie Banner
× Hoe kan ik je helpen?