Wat is CPC? En wanneer gebruik je Cost Per Click?

CPC staat voor Cost Per Click, in het Nederlands vertaald: kosten per klik.

Het is een term die we vooral in de online-marketingwereld terugvinden en dan met name binnen de tak SEA. Als adverteerder betaal je een platform, bijvoorbeeld zoekmachine Google, een bepaald bedrag per klik op je advertentie. Een advertentie kan verschillende vormen hebben, onder andere tekstuele en beeldadvertenties komen veel voor.

Bij SEA speelt de CPC een belangrijke rol, deze wil je namelijk zo laag mogelijk houden. SEA staat overigens voor Search Engine Advertising. Met SEA wordt er specifiek geadverteerd op zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo.

Wanneer jij een zoekopdracht indient zullen er organische zoekresultaten worden getoond, dit komt door SEO, maar boven de organische resultaten zijn altijd advertenties te zien. Zo krijgt een adverteerder dus de mogelijkheid om met minder moeite een betere positie te bekleden, hier wordt uiteraard wel voor betaald.

Waarom en wanneer gebruik je CPC

Zoals aangegeven komt de term CPC vooral voor bij het adverteren op zoekmachines. Wanneer iemand op de door jou geadverteerde link klikt na het indienen van een zoekopdracht, betaal jij daarvoor. Je kunt een maximum instellen per dag, maar iedere klik kost je geld. Mede daardoor is het belangrijk dat je alles optimaliseert voor je gaat beginnen met SEA, zo is het behaalde rendement het hoogst.

Er wordt met CPC gewerkt om je een duidelijk inzicht te kunnen geven in de kosten. Je kunt een maximum instellen voor het gehele te spenderen bedrag, maar een maximale CPC instellen is ook mogelijk. Dit doe je door gebruik te maken van handmatige CPC-biedingen, hier laat je de regie niet aan Google over maar bepaal je alles zelf.

In principe werkt het adverteren via zoekmachines en social media platformen altijd volgens een soort veiling. Wie het hoogst biedt op een zoekwoord, of het meeste over heeft per klik, krijgt in principe de beste resultaten.

Voorbeeld: jij hebt een sportschool in Noord-Brabant en wil hiervoor adverteren, iedereen die naar ‘Sportschool Brabant’ zoekt moet jou te zien krijgen. Jij biedt per klik €0,50. De concurrent biedt €0,60 per klik, zonder dat jij dit weet.

De concurrent zal in dit geval boven je staan in de zoekresultaten, tenzij jij betere kwaliteit levert. Dan bedoelen we niet dat jij betere apparatuur hebt staan in je sportschool, maar dat de kwaliteit van je website beter is. Google en andere zoekmachines willen namelijk dat de klant (diegene die zoekt) zo goed mogelijk wordt geholpen.

Door goede content te publiceren zien zoekmachines jou als een partij die kwaliteit kan waarborgen. Op die manier kan jij met een lagere CPC toch boven anderen terechtkomen in de zoekresultaten.

Factoren die CPC met SEA beïnvloeden

Het zoekwoord: des te populairder het zoekwoord, des te duurder de CPC zal zijn.

Click through rate: hoe meer mensen er doorklikken op je website, hoe relevanter de website volgens zoekmachines is. Hoe groter de relevantie, hoe minder jij betaalt per klik.

Daarnaast krijgen websites met een hoge CTR automatisch een betere positie. Aan de hand van de click through rate wordt ook bepaald hoe relevant je advertentie is voor de zoekopdracht.

Landingspagina: hoe beter de pagina achter de advertentie is, hoe minder jij uiteindelijk betaalt per klik.

Zorg er dus voor dat de kwaliteit van de advertentie, de landingspagina en je website top is. Daarnaast is het belangrijk dat je adverteert op zoekopdrachten waar jouw website ook echt antwoord op kan geven (relevantie). Doe jij dit goed, dan behaal je de beste resultaten met de laagst mogelijke kosten.

Cookie Consent with Real Cookie Banner
× Hoe kan ik je helpen?