Wat is SEO?

In dit artikel leg ik uit maar SEO of Search Engine Optimization betekent en waarom SEO belangrijk is voor personal trainers. Daarnaast geef ik extra tips om betere resultaten te halen uit je SEO strategie.

Wat is SEO (Search Engine Optimization)

SEO is een Engelse afkorting van zoekmachine optimalisatie en dit betekent dat jij je website/ pagina zo inricht zodat die gevonden kan worden in de zoekmachines (Google). Door een goede strategie te hanteren kan jij ervoor zorgen dat jouw website en pagina’s goed gaan scoren in de zoekmachines.

Het enige doel van een zoekmachine of van Google is antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Optimaliseer een pagina dus niet alleen voor Google, maar voornamelijk voor de gebruiker.

Een pagina laten scoren op SEO hangt af van verschillende factoren die we kunnen onderverdelen in verschillende factoren.

3 belangrijke SEO factoren

Techniek

Dit gaat over de techniek van de website en dan voornamelijk de snelheid van de pagina. Hierboven heb ik al uitgelegd dat Google er voornamelijk is voor de gebruiker. De laadtijd van een website is erg belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van een website. Mensen zijn tegenwoordig lui en hebben weinig geduld. Als zij 10 seconden moeten wachten tot een pagina is geladen hebben ze al geklikt op de meest gebruikte knop het internet. De vorige pagina knop.

Let er dus op de snelheid van je website. Een tool om je snelheid te testen is Google Page Speed.

Autoriteit

Domein autoriteit wordt ook wel DA genoemd en dit is een score op een schaal van 1 tot 100. Een beginnende website begint met score 1, omdat Google nog nul data heeft van de website en Google zelf heeft natuurlijk score 100. Door een hogere domein autoriteit te halen geef jij Google de indicatie dat jouw website belangrijk is en verhoog jij je kans om hoger te scoren in Google.

De score wordt voornamelijk bepaald uit het aantal (kwalitatieve) backlinks die naar jouw site verwijzen. Het is hierbij wel belangrijk dat de links van kwaliteit zijn en van websites zijn die te maken hebben met jouw website. Een online coach die verwijst naar een bloemenwinkel zegt minder dan een een online fitness coach die verwijst naar een specifieke sportschool.

Content

SEO content is content voor de bezoeker en niet voor Google. De content van je website heeft invloed op je organisch zoekverkeer maar ook op de autoriteit van je pagina. Je kan de content zo inrichten, zodat het beter leesbaar is voor Google en dus een betere plek weet te geven in de zoekresultaten. Ookal heb jij een hele mooi opgemaakte website, Google ziet alleen de achterliggende codes.

Je kan content schrijven over specifieke zoekwoorden, zodat als mensen Googlen naar dat zoekwoord, Google weet dat het jouw pagina moet terug laten komen in de zoekresultaten.

10 tips om je content goed in te richten voor SEO

  1. Schrijf voor de bezoeker niet voor de Google
  2. Doe een zoekwoord onderzoek om te achterhalen waar je over moet schrijven
  3. Benader het zoekwoord in de Title tag en meta description
  4. Gebruik 1 keer een H1 titel (de titel van de pagina)
  5. Gebruik headers en koppen zoals H2, H3 en H4
  6. Maak gebruik van linkjuice (interne links)
  7. Maak een pagina op met rijke content (afbeeldingen, video’s en grafieken)
  8. Nodig uit om mensen te laten reageren onder je blog
  9. Gebruik een plugin zoals Yoast of SEOpress
  10. Hou de resultaten en zoekgedrag van de bezoeker in de gaten en optimaliseer waar nodig
Cookie Consent with Real Cookie Banner
× Hoe kan ik je helpen?