Veel blogs en artikelen die personal trainers of online coaches schrijven bestaan nog te vaak uit wat we noemen “kale tekst” en zijn niet geoptimaliseerd voor Google. Daarom gaan we je in deze blog 6 tips geven om jouw blogs beter te laten scoren in Google.
Rijke content voor je blogs
Vaak met alleen tekst kan je je lezer of bezoeker niet genoeg informeren. De bedoeling is dat je ‘rijke content’ gaat ontwikkelen voor je bezoekers. Op deze manier kan je meer waarde leveren voor zowel de lezer als voor het Google algoritme.
Voorbeelden van rijke stukken content
- Afbeeldingen
- Video’s
- Polls
- Reacties
- Interne en externe links
- Infographics
- Checklisten
- Enzovoort.
Het doel van toevoegen van rijke content is om je blog meer waarde te geven. Hoe waardevoller, praktischer en beter een blog is voor de lezer, des te groter de kans dat die goed gaat scoren op Google.
Ga maar eens na. Je ziet een blog over een bepaalde fitness oefening die je uit kan voeren in de sportschool. Lees je dan liever een artikel die alleen in tekst uitlegt waar je op moet letten, wat de progressies zijn, wat de voor en nadelen zijn, enzovoorts. Of lees je liever een artikel met een stukje tekst, dan afbeeldingen over de aandachtspunten binnen de oefening, en vervolgens een filmpje met de correcte uitvoering en samenvatting.
Ik denk dat het antwoord vrij duidelijk is.
Plus, er zijn bepaalde mensen die liever lezen, er zijn mensen die liever afbeeldingen kijken, en er zijn mensen die liever horen. Van hoe meer voorkeuren je je bezoekers kan voldoen, hoe beter je gaat scoren.
Het is daarom ook helemaal prima om je content te recycle. Schrijf een blog over afvallen, maak een video en een podcast. Deze kan je weer met elkaar linken en heb je voor iedere persoon een stuk content die hem of haar gaat helpen.
7 Tips om je blogs beter te laten scoren in Google
Maar hoe zorg je er precies voor dat je blogs meer aandacht trekken? Hoe zorg je er voor dat er meer bezoekers naar je website komen en dat ze langer naar je content kijken? In deze alinea geven we je een aantal praktische tips om er voor te zorgen dat jouw blogs straks met kop en schouders boven de rest uitsteken.
Zoekwoord intentie
Het is altijd belangrijk om de zoekintentie van je bezoeker te weten en je blog hier op aan te passen. Willen ze iets leren? Willen ze iets kopen? Willen ze antwoord op een specifieke vraag? Waarom heeft je bezoeker dit gezocht?
Drie soorten intenties
Er zijn drie belangrijke intenties die vaak worden gebruikt, als mensen google gebruiken. Drie soorten zijn: Navigatie, informatie en transactie.
Navigatie
Navigerende zoekwoorden worden gebruikt om ergens terecht te komen. Dit is niet alleen op een locatie. Zo kan je bijvoorbeeld ook zoeken op inloggen op Facebook. Of restaurant in Amsterdam.
Informatie
De tweede intentie is informatie. Informatieve zoekwoorden worden gebruikt om meer kennis op te doen. Dit kan bijvoorbeeld zijn;
- Wat zijn de voordelen van een personal trainer
- Hoe kan ik het beste afvallen
- Gezonde recepten zonder koolhydraten
Transactie
De laatste intentie is transactie. Dit zijn zoekwoorden die gebruikt worden om producten te kopen, om diensten af te nemen en offertes aan te vragen. Je kunt daarbij denken aan simpele maar effectieve termen als ‘online coach voor vetverlies’ of ‘gezond eten bestellen’ die perfect de intentie van de zoeker tonen.
Zoekintentie is belangrijk omdat Google de meest relevante content wil laten zien voor elke zoekopdracht. Wanneer je de zoekintentie weet kan je ook specifiek je content op de vraag van de bezoeker richten. Relevante content is zoals je weet de fundering voor goede SEO.
Schrijf je een blog over het beste eiwitpoeder? Dan willen de bezoekers graag ook recensies en vergelijkingen bij de producten zien, niet alleen feitjes en voedingswaarden aangezien bezoekers waarschijnlijk aan het oriënteren zijn naar welk eiwitpoeder ze moeten kopen.
Schrijf je een blog die over de beste borstoefeningen gaat? Dan hebben je bezoekers waarschijnlijk het liefste een duidelijke uitleg met video’s, afbeeldingen, tabellen en hoe ze dit het beste toe kunnen passen.
Wanneer je je bezoekers niet geeft waar ze naar zoeken dan gaat het heel moeilijk zijn om een goede positie binnen Google te krijgen. Wanneer je op de lange termijn een goede positie wil behouden is het belangrijk dat je antwoord geeft op de vraag van de bezoeker.
Maak je blog scanbaar
Mensen zijn lui. Zo lui dat veel mensen op je bericht terecht komen, zonder dat ze je hele blog gaan lezen. En dat is prima. We worden met zijn allen namelijk alleen maar luieren en daar kan jij niks aan veranderen.
Je kan hier wel gebruik van maken en hierop inspelen.
Google kijkt namelijk naar het gedrag van de bezoeker op je pagina. Gaat die persoon gelijk weer weg, nadat je pagina is geladen? Dan verhoogt dit je bounce rate en is dit een ‘red flag’
Dus je wilt het liefst je bezoeker zo lang mogelijk op je pagina houden of tenminste je website. Door je blog in te delen met een duidelijke koppenstructuur en zinnen uit te lichten of dikgedrukt te maken maak jij je blog scanbaar.
Ook kan je deze koppen terug laten komen in een inhoudsopgave in het begin van je blog. Dit is een eenvoudige manier waarbij de bezoeker direct een overzicht heeft en gelijk naar de sectie kan springen die voor hem of haar relevant is.
Begin met een afbeelding
Het begin van een blogpost of artikel moet vaak pakkend zijn. De bezoeker komt naar je website om te lezen en geïnformeerd te worden. Je hebt maar één kans om een goede indruk achter te laten, met een passende afbeelding kan jij de bezoeker direct het gevoel geven dat hij/zij op de juiste plek is.
Voordat de bezoeker begint met lezen gaat hij uiteraard eerst je post scannen. Het is met tekst bijna onmogelijk om de bezoeker meteen te pakken. Het wekt namelijk te weinig emotie op.
Een handig substituut om meteen je bezoeker te kunnen pakken is een afbeelding. Een afbeelding doet zo veel meer op emotioneel gebied dan dat een stuk tekst ooit zou kunnen.
Je brein heeft als het ware 2 systemen:
- Het automatische, onbewust denkende deel. Dit deel van het brein legt vooral de focus op automatische en intuïtieve manieren van denken. Dit kost nauwelijks inspanning.
- Het bewust denkende deel. Dit is een erg langzame, rationele manier van denken die veel inspanning kost
95% van ons denken gaat via het 1e deel van ons brein en is erg emotioneel ingesteld, aangezien rationaliteit meer denkwerk kost en dus meer energie.
Richt het begin van je blog dus op het pakken van je bezoeker door middel van emotie op te wekken. In WordPress wordt hier veelal de uitgelichte afbeelding optie voor gebruikt. Met deze optie wordt de afbeelding die je hierin plaatst bovenaan in je nieuwe bericht gezet.
Optimaliseren van afbeeldingen
Naast dat afbeeldingen een emotionele reactie opwekken kunnen ze ook nog eens uitstekend zijn voor het verbeteren van je SEO. Je content bestaat nu uit meerdere media om emotie op te wekken, maar om Google daadwerkelijk deze afbeelding te kunnen laten lezen moet je rekening houden met een aantal factoren. We gaan hier op drie factoren in.
Bestandsnaam
Google kan van zichzelf niet zomaar afbeeldingen lezen. Wanneer je een foto van een barbell hebt en deze heet IMG129.jpg dan kan google niet lezen dat het daadwerkelijk om een barbell gaat. Als je in plaats daarvan nu de afbeelding barbell-om-te-trainen zou noemen, dan is het een duidelijke beschrijving waarin Google ook daadwerkelijk kan zien waar het over gaat.
Wanneer iemand vervolgens gaat zoeken op ‘barbells om te trainen’ dan is de kans een stuk groter dat jouw afbeelding hier naar voren komt.
Dit is met name belangrijk voor je uitgelichte afbeelding of de eerste afbeelding die je in je artikel of blog plaatst. Zoekwoorden (dus ook afbeeldingen met een juiste bestandsnaam) die vroeger in de content voorkomen worden beter meegenomen voor je SEO.
Om zeker te weten dat je afbeeldingen op deze manier werken is het belangrijk om altijd – te gebruiken tussen woorden in in plaats van een spatie. Dit zorgt er voor dat de link heel blijft en je zoekwoorden die je in de afbeeldingen plaatst ook geïndexeerd worden. Ook is het belangrijk dat je niet het _ teken gebruikt.
Gebruik dit bij alle bestanden die je in je content plaatst, dus niet alleen afbeeldingen maar ook video’s en bijvoorbeeld pdf’s.
Titel en alt tag
Naast de bestandsnaam zelf een naam te geven wordt het tijd om via je Content Managing Systeem zoals WordPress ook een titel en alt tag te geven.
Je weet inmiddels dat Google afbeeldingen niet zomaar kan lezen, daarvoor moet je stukjes tekst toevoegen in de bestandsnaam. De titel en alt tag van een afbeelding zijn nog twee manieren om nog een keer jouw keyword terug te laten komen. Je kan het zien als allemaal mogelijkheden om nog meer informatie aan Google te geven.
Het onderschrift wordt altijd onder de daadwerkelijke afbeelding geplaatst. Een kleine beschrijving dus. Dit is relevant wanneer je een afbeelding midden in je blog plaatst, maar is niet relevant bij een uitgelichte afbeelding.
Afbeeldingen in tekst
Wanneer je content maakt die multimediaal is is het logisch dat je meerdere afbeeldingen plaatst in een stuk content. Wanneer je meerdere afbeeldingen plaatste kun je ook steeds op verschillende keywords targetten. Hoe meer afbeeldingen des te rijker je content wordt en hoe makkelijker het is voor de bezoeker om op te nemen.
Waar je met name op moet letten is dat je verschillende afbeeldingen niet dezelfde titel geeft, maar hierbij juist voor brede zoektermen gaat en keywords die relevant zijn. Wanneer je dus stuk content maakt die gaat over trainen met een barbell, probeer dan bijvoorbeeld andere afbeeldingen keywords te geven zoals ‘krachttraining-met-stang’.
Bij meerdere afbeeldingen tegelijk gebruiken is het wel belangrijk om website snelheid in de gaten te houden. Meer afbeeldingen betekent ook meer bestanden en data die de bezoeker moet laden. Website Snelheid is erg belangrijk, aangezien elke seconde extra laadtijd voor 5 tot 7% conversieverlies kan leiden.
Een handige manier om dit in de gaten te houden is om een Pagespeed Insights test te doen van Google om te kijken of er te grote afbeeldingen aanwezig zijn op je website. Vervolgens zijn er diverse online tools die je kan gebruiken om je afbeeldingen te comprimeren.
Video’s in je blogs
Wanneer Google afbeeldingen waardeert is het logisch dat filmpjes het nog veel beter doen voor je SEO. Dit komt mede omdat Youtube van Google is. Het is dus een erg goede aanvullende optie op je content aangezien dit het voor de gebruiker toegankelijker en informatiever maakt en je daarnaast een SEO boost krijgt wanneer de video relevant is.
Je hoeft je hierbij geen zorgen te maken over concurrentie van de resultaten tussen je blog en je video, aangezien Google deze twee resultaten kan onderscheiden. Het is dus altijd een goed idee om je artikelen te verrijken met relevante YouTube video’s. YouTube is tegenwoordig naast Google de grootste zoekmachine ter wereld. De kans is groot dat mensen op YouTube ook gaan zoeken naar keywords zoals ‘hoe train ik met een barbell’.
Als je dit in kan vullen met een van je video’s scoor je eigenlijk dubbel op je SEO. Belangrijk is wel dat je bij het uploaden van je video natuurlijk een relevante titel, tags en beschrijving plaatst. Dit is ook nog een erg goede manier om mensen naar je website te trekken aangezien je bezoekers via je video doorverwezen kunnen worden naar je website.
YouTube binnen je blogs
Wanneer je een YouTube video op een website ziet staan is het mogelijk om op deze video te klikken en naar de website te gaan. Dit wil je in principe vermijden aangezien ze dan van je website afgaan en de kans groot is dat je ze daarna kwijt bent. Je wilt altijd dat bezoekers zo veel mogelijk tijd op je website spenderen, aangezien dit beter is voor je SEO. Hoe zorg je er dan voor dat deze mogelijkheid voor bezoekers er niet meer is en dat ze op je website blijven?
Je wil ze namelijk wel op je website houden en veel waarde bieden, maar je wil dus niet dat ze van de website komen. Er zijn hiervoor diverse plugins voor WordPress maar dit kan je website vertragen. Het is hierbij belangrijk dat je de snelheid van je website in je achterhoofd houdt. Heb je veel video’s op je website of ben je van plan om dit te integreren.
Je kan een YouTube video plaatsen op je website door de HTML code te plaatsen in de code editor van je website.
- Ga naar de video
- Klik op delen
- Klik op insluiten
- Kopieer de code
- Plak de code in je code editor.
Links naar buiten
Links naar andere websites noemen we outbound links, Door deze te gebruiken vergroot je je autoriteit voor de lezer en ook je SEO. Best logisch, aangezien je met een blog waar je bijvoorbeeld wil informeren ook bronnen wilt gaan gebruiken. Het is hierbij dan handig om naar andere websites of onderzoeken te refereren.
Google wil het resultaat aan de bezoeker laten zien wat het meest compleet is, en hier horen vaak ook externe links en bronnen bij.
Google is goed in staat om relevante en toonaangevende content over een bepaald onderwerp in kaart te brengen en verbanden te zien. Zorg er dus altijd voor dat je de ervaring van de klant voorop stelt. Door juist dit te doen en niet alleen de focus leggen op jezelf word je door Google beloond. Wanneer je bijvoorbeeld een artikel over spierhypertrofie schrijft en wat de mechanismen achter spiergroei zijn, refereer dan bijvoorbeeld naar PubMed artikelen of Wikipedia pagina’s. Door te refereren naar andere websites met hoge autoriteit zorg je voor een positief effect op je pagina, omdat jij je bezoeker extra waarde geeft.
Lengte van je blogs
Naast de verschillende media die je kan toepassen in je blog speelt ook de lengte van je blog een rol. Je leest hier vaak veel verschillende dingen over. De een zegt minimaal 500 woorden en de andere maximaal 1500. Dan heb je weer iemand die zegt dat het niks uitmaakt.
Je wil bij de lengte van je artikel altijd in je achterhoofd houden of het compleet dekkend is en dat je er de maximale waarde mee gaat geven die je zou kunnen geven. Dit kan al met 1000 woorden zijn over een klein onderwerp, of juist veel meer wanneer je een groot onderwerp dekt.
Ga hierbij na of de ervaring voor de gebruiker optimaal is.
Zorg er dus voor dat je blogs dekkend genoeg zijn om je bezoeker de beste kwaliteit te bieden. De lengte die bij je content komt kijken is irrelevant tegenover de kwaliteit die je je bezoeker bezorgt.
Doe het beter dan concurrenten
Je weet nu dat de lengte van je blogs niet veel uitmaakt als je maar de beste waarde kan leveren aan je bezoekers. Hoe kan je het beste een totaalbeeld creëren voor je bezoeker. Het is hier altijd handig om te kijken wat je concurrenten doen, welke keywords zij gebruiken en welke vragen zij beantwoorden.
Een makkelijke manier is om te kijken naar de blog of het artikel wat de eerste plek binnen Google heeft en kijken welke vragen zij beantwoorden. Het belangrijkste voor de bezoeker is dat je een compleet dekkend beeld hebt van het onderwerp waar je over schrijft. Bij concurrenten kijken is een goede manier om een nog completer beeld te creëren over het onderwerp wat je schrijft.
Concurrentieanalyse
Doe dus eerst een concurrentieanalyse als jij een blog wilt schrijven. Doe onderzoek naar de top 5 blogs die scoren op jouw zoekwoord.
- Hoe is de indeling?
- Welke onderdelen van ‘rijke’ content bevat de blog?
- Hoe is de inhoud?
- Zijn er nog vragen en reacties onder de blog die ik eventueel kan beantwoorden in mijn blog?
Nog een goede manier om je content verder te verrijken is om bijvoorbeeld over hetzelfde onderwerp blogs te zoeken maar dan in het Engels. Op deze manier kom je wellicht nog over bronnen of onderwerpen die in het Nederlands nog helemaal niet gedekt zijn, wat jouw content meer onderscheid maakt.
Conclusie
Er zijn dus zeker een aantal dingen waar je rekening mee moet houden wanneer het gaat op het optimaliseren van je blogs. Een goede blog is tegenwoordig niet goed genoeg meer aangezien Google alleen de beste laat zien.
Zorg er dus voor dat kwaliteit voor je bezoeker altijd voorop staat. Het gaat beter voor je SEO zijn wanneer je elke 2 weken een kwalitatieve blog oplevert dan wanneer je iedere week kosten wat het kost een blog de deur uit wil hebben, aangezien bezoekers en Google toch alleen genoegen nemen met de beste opties.