Zoekwoorden onderzoek voor personal trainers: Dit stappenplan helpt je er bij!

Zoekwoorden onderzoek voor personal trainers: Dit stappenplan helpt je er bij!

[vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]

Als personal trainer zijnde wil je uiteraard graag zo veel mogelijk mensen helpen. Een goed zoekwoordenonderzoek kan je helpen om meer zichtbaarheid voor je bedrijf te creëren. Je wilt achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt als ze zoeken naar een personal trainer. Zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat je dus helpen om dit te achterhalen, maar dan moet je eerst weten welke termen daadwerkelijk van belang zijn. In deze blog leren we je aan de hand van een stappenplan hoe je een optimaal zoekwoorden onderzoek kunt doen.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is een onderzoek naar de zoekwoorden en zoekwoordcombinaties waar mensen op zoeken als ze op Google of een andere zoekmachine iets te weten willen komen. Je gebruikt dit onderzoek dus om te achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt. Als bedrijf is het dus belangrijk om te weten waar jij op wilt scoren met je website. Met het zoekwoorden onderzoek kom je te weten wat het zoekvolume is voor bepaalde zoekwoorden en ook achterhaal je waar jouw concurrenten goed op scoren. Dan kunnen we zoekwoorden nog verdelen in twee soorten, short tail en long tail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn korte zoekwoorden die nog te algemeen zijn en waar je niet heel gedetailleerd op in kan gaan. Bij short tail zoekwoorden is het zoekvolume vaak hoog, maar kom je niet duidelijk te weten waar de zoeker daadwerkelijk naar op zoek is.

Voorbeelden short tail zoekwoorden

  • Cardio
  • Afvallen
  • Personal Trainer
  • Krachttraining

Het zoekvolume voor bijvoorbeeld de term cardio is heel hoog, maar omdat het een algemene zoekterm is kan je niet duidelijk achterhalen wat het doel is van de zoeker. Je weet niet of de zoeker tips wil voor cardio of dat hij/zij op zoek is naar een schema voor cardio. Daarnaast is het bij algemene zoekwoorden moeilijker om hoog te scoren, omdat daarbij de concurrentie ook hoger is.

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn vaak combinaties van woorden of een duidelijke vraag. Het is dus veel specifieker waardoor het zoekvolume lager ligt, maar zo komt er wel een concreet resultaat uit.

Voorbeelden longtail zoekwoorden

  • Hoe kan ik snel afvallen?
  • Tips om snel in spiermassa aan te komen.
  • Welke oefening is het beste om vet te verliezen?
  • Gezonde recepten voor keto maaltijden.

Bij deze voorbeelden is het totale zoekvolume lager en de concurrentie ook minder hoog. Dit betekent dus ook dat je meer kans maakt om hoger in de zoekmachines te scoren.

Verschillende zoekintenties

Naast de verschillende zoekwoorden, is het ook goed om nog duidelijk te maken dat de zoekintentie ook kan variëren. De zoekintentie is de vraag of behoefte achter de zoekopdracht in een zoekmachine. Wanneer iemand iets zoekt, wat wil deze dan echt vinden?

3 soorten zoekintenties

  • Informationele of informatieve zoekopdrachten
  • Transactionele of commerciële zoekopdrachten
  • Navigationele zoekopdrachten

Zoals je vast wel begrijpt is voor een commerciële organisatie de tweede zoekintentie het meest interessant. Toch is het ook belangrijk om op de eerste zoekintentie te scoren. Dit zijn bijvoorbeeld zoektermen waar je op in kan spelen door blogs te schrijven.

Wat kan je als personal trainer met een keyword onderzoek?

Voor elk bedrijf is het van belang om een goed zoekwoorden onderzoek te doen. Hierdoor kun je meer zichtbaarheid creëren en kan je bedrijf groeien. Voordat je begint met je marketing is het goed om een strategie te hebben en een zoekwoordonderzoek kan hierbij helpen. Voor personal trainers is dit een mogelijkheid om beter te scoren in zoekmachines.

In deze branche is er veel concurrentie en is het moeilijk om je te onderscheiden. Door je website te optimaliseren kan je toch net dat stapje voor op de anderen zijn. Hoe hoger je scoort op Google, hoe groter de kans dat mensen op jouw website klikken.

Door middel van een zoekwoorden onderzoek kan je niet alleen achterhalen waar je op moet scoren om meer verkeer te krijgen, ook krijg je meer inzicht in de vragen die jouw doelgroep misschien heeft over bepaalde onderwerpen. Door een zoekwoorden onderzoek kan jij op ideeën komen voor je contentmarketingstrategie.

Nu we de basis hebben gehad is het tijd om het stappenplan toe te lichten. Met dit stappenplan kan je voor jouw bedrijf een optimaal zoekwoord onderzoek doen en achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt.

Stappenplan voor een zoekwoordenonderzoek

Nu we je natuurlijk lekker hebben gemaakt over de voordelen van een zoekwoorden onderzoek is het tijd om over te gaan naar de praktijk.

‘Hoe kan ik een zoekwoorden onderzoek doen en daarmee mijn bedrijf laten groeien?’

Via onderstaande stappen leggen wij uit hoe jij hier mee kan beginnen en dit zelf kan doen. Naast dat we de stappen uitleggen gaan we ook tips geven over de keyword tools die jij eventueel kan gebruiken.

Stap 1: Bedenk onderwerpen die voor jouw bedrijf van belang zijn

In deze blog focussen we met name op personal trainers dus we gaan bedenken welke onderwerpen met personal training te maken hebben. Denk aan algemene termen die met jouw onderwerp te maken hebben. Bijvoorbeeld:

  • Fitness
  • Afvallen
  • Spiermassa opbouwen
  • Dieet
  • Krachttraining en cardio
  • Personal Training Amsterdam
  • Bootcamp

Door te bepalen wat daadwerkelijk met je bedrijf te maken, maakt dat je je tijd en inzet niet hoeft te verspillen aan zoekwoorden die niet relevant zijn. Deze onderwerpen zullen de kern vormen voor je zoekwoorden onderzoek. Zodra je een aantal onderwerpen hebt bedacht kan je door naar de volgende stap.

Ook is het mogelijk om te kijken op welke zoekwoorden jij nu al scored en deze te gebruiken voor de eerste stap. Deze kan je halen uit Google Search Console.

Stap 2: Bedenk zoekwoorden waar jij zelf op zou zoeken

De zoekwoorden die je in deze stap gaat bedenken zijn met name short tail zoekwoorden. Je wilt een aantal algemene termen bedenken die je in een latere stap verder gaat onderzoeken.

Als je kijkt naar personal trainers dan kun je zelf al een aantal zoekwoorden bedenken waar jij naar zou zoeken als je op zoek zou zijn naar een personal trainer. Denk hierbij aan zoekwoorden als:

  • Personal trainer Basic-Fit
  • Personal trainer prijs
  • Personal trainer afvallen

Probeer jezelf in te leven in de klant en ga dan eens na welke zoektermen jij zou gebruiken.

Stap 3: Zoek gerelateerde zoektermen

De termen die je in de vorige stappen hebt bedacht zijn heel algemeen en zullen een hoog zoekvolume hebben. Concurrenten zullen waarschijnlijk ook zo’n lijst met deze algemene zoekwoorden gebruiken. Daarom is het van belang om zoekwoorden te vinden waar je beter op kan scoren dan je concurrenten.

Dit zijn zoekwoorden die specifieker zijn, vaak een lager zoekvolume hebben en daardoor dus minder concurrentie hebben. Het is belangrijk om te onthouden dat deze specifieke termen wel te maken hebben met het hoofdonderwerp. Als je goed kan scoren op deze specifieke zoekwoorden dan zal je hoger op Google komen te staan en zullen mensen waarschijnlijk eerder op de website klikken.

Voor de optimalisatie van je pagina’s is het niet altijd verstandig om alleen maar het zoekwoord te gebruiken. Ook door gerelateerde zoektermen te gebruiken op je pagina geef je Google de indicatie waar een pagina over gaat.

Answer the Public

Hier kan je verschillende opties voor gebruiken. Zo kan je Answer The Public gebruiken om te achterhalen welke vragen mensen bijvoorbeeld hebben bij bepaalde zoektermen,. Hieronder zie je een voorbeeld met de zoekwoorden: personal trainer.

Door deze afbeelding krijg je inzicht in de vragen die mensen stellen omtrent personal trainers. Dit kan interessant zijn om je verder in te verdiepen. Vooral de vragen als ‘’waar is personal training goed voor’’ en ‘’wat doet een personal trainer’’ zullen je zoekwoorden onderzoek verbeteren.

Google Suggest

Ook kun je gebruik maken van Google Suggest. Dit is een functie op Google die suggesties laat zien als je een bepaald woord intypt. Zoals je hieronder in het voorbeeld kan zien geeft Google meerdere suggesties. Dit zijn andere zoektermen waar mensen vaak op zoeken.

Wordtracker

Ook kan je gebruik maken van Wordtracker, waar je 10 gratis zoekopdrachten in kan vullen om inzicht te krijgen naar zoekwoorden. Let wel op dat je de taal op Nederlands zet. Handig bij deze functie is dat er ook suggesties worden gegeven aan de zijkant, die je ook mee kan nemen in je onderzoek.

Stap 4: Gebruik SEO tools om meer inzicht te krijgen

Er zijn veel verschillende tools die je kunt gebruiken voor je zoekwoorden onderzoek. Deze tools zijn gemaakt meer inzicht te krijgen in zoekwoorden.

Voorbeelden van tools zijn Ubersuggest en Semrush. Later in deze blog gaan we hier dieper op in.

Met deze tools kun je zien hoe vaak mensen zoeken op bepaalde zoekwoorden, of er veel concurrentie is op bepaalde zoekwoorden, of het makkelijk is om hoog te scoren op bepaalde zoekwoorden en nog veel meer. Hieronder zie je een voorbeeld van Semrush met het zoekwoord: personal trainer.

Uit dit voorbeeld kan je verschillende informatie halen. Je kan het zoekvolume vinden, de keyword difficulty (KD %), de cost per click (CPC) en de competition (Com.). Als je op export klikt kun je al deze gegevens opslaan in een Excel bestand. Door al deze informatie te verzamelen en te onderzoeken kun je zien waar de kansen liggen om als bedrijf beter op te scoren.

Een goed alternatief voor Semrush is Ahrefs en wordt door veel marketeers gebruikt. Wij maken gebruik van Semrush, omdat deze een makkelijker interface heeft.

Google Search Console

Er is ook een gratis manier om erachter te komen op welke zoekwoorden jij nu gevonden wordt en dat kan via Google Search Console. Hiermee kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Daarnaast kun je problemen met je aanwezigheid in de zoekresultaten oplossen.

Elke website moet gekoppeld zijn aan Google Search om goed geïndexeerd te worden.

Stap 5: Analyseer je concurrenten

Het is belangrijk om te weten waar je concurrenten goed op scoren. Met Semrush bijvoorbeeld kun je ook concurrenten analyseren. Je kunt ze vergelijken met jouw website, waarnaar je een overzicht krijgt waar zij beter op scoren ten opzichte van jouw website.

Wanneer je dit voor verschillende concurrenten doet krijg je een goed beeld over zoekwoorden die door hen veel gebruikt worden. Niet alleen dat, ook kan je hieruit opmaken waar voor jouw website kansen liggen.

Stap 6: Bedenk wat je voor content wilt gebruiken

Als je alle stappen goed hebt uitgevoerd heb je een hele hoop informatie verzameld. Met deze informatie kan je gaan bedenken wat je wilt gebruiken voor content op je website. Heb je bijvoorbeeld blogs op je website, dan kan je onderwerpen gaan bedenken aan de hand van de informatie die je hebt verzameld. Belangrijk is dat je de juiste zoekwoorden gaat vermelden in je content, want je hebt onderzocht waar je beter op wil scoren.

Zoekwoordenonderzoek tools

Er zijn heel veel tools die je kunt gebruiken om zoekwoord onderzoek te doen. Sommige van deze tools zijn gratis, maar er zijn ook tools die betaald zijn. Het voordeel van betaalde tools is dat ze vaak veel gedetailleerder zijn en meer inzicht bieden over bepaalde zoekwoorden. Dit betekent niet dat er geen plaats is voor gratis tools, want ook die zijn zeker bruikbaar. We gaan de bekendste tools nu opsplitsen in de categorieën gratis en betaald.

Gratis SEO tools

Ubersuggest

Ubersuggestis een van de bekendste tools die mensen gebruiken om zoekwoord onderzoek te doen.

Zoals je kunt zien krijg je op Ubersuggest onder andere keyword ideeën, je kan het zoekvolume zien en nog veel meer. Al deze informatie is handig voor je zoekwoorden onderzoek.

Deze tool is niet helemaal gratis, maar je krijgt een aantal gratis zoekopdrachten per dag die je kan uitvoeren. Ook heeft Neil Patel een handig YouTube kanaal vol met informatie, over hoe je gebruik kan maken van Ubersuggest om je website beter te laten scoren op Google.

Google Trends

Een andere tool die handig is en veel gebruikt wordt is Google Trends. Met deze tool kan je de interesse naar zoekwoorden onderzoeken. Het geeft een duidelijk beeld van de periodes waarin bepaalde zoekwoorden populairder zijn. Ook geeft Google Trends aan welke zoekopdrachten gerelateerd zijn zodat je deze ook kan onderzoeken.

Betaalde keyword tools

Semrush

Semrush is een betaalde tool waar je eigenlijk alles omtrent SEO kan vinden. Je kunt heel je zoekwoorden onderzoek via Semrush doen als je zou willen. Ook de concurrentieanalyse is gemakkelijk te doen via Semrush omdat je verschillende websites makkelijk kan vergelijken.

Hieronder zie je een voorbeeld op Semrush van twee websites die met elkaar vergeleken worden. Zo kun je achterhalen waar je concurrenten beter op scoren en waar de kansen liggen voor jouw bedrijf.

MOZ

Ook MOZ is een betaalde tool waar je heel veel gegevens vandaan kan halen. Deze tool is vooral handig om keywoord suggesties te vinden. Het geeft ook een duidelijk beeld over de moeilijkheidsgraad van bepaalde zoekwoorden. Met deze informatie kan je dus bepalen op welke zoekwoorden jij beter kan scoren.

Resultaten gebruiken uit een zoekwoordanalyse voor content

Nadat je alle informatie uit je zoekwoorden onderzoek hebt verzameld kan je gaan kijken wat je wil gebruiken voor content. Het is belangrijk om te kijken naar waar de kansen liggen. Je wilt dus content gaan maken over onderwerpen waar jij beter op kan scoren dan je concurrenten. Content maken kan in verschillende vormen en ik zal kort toelichten hoe je je resultaten hierin kan toepassen.

Blogs

Blogs kunnen op veel verschillende manieren geschreven worden. Sommige willen informatie verstrekken en sommige willen mensen aansporen om een actie te ondernemen. Voor personal trainers zou het goed kunnen zijn om in blogs bijvoorbeeld tips te geven om af te vallen of juist om vragen van mensen te beantwoorden omtrent sporten en voeding.

Door informatie te verstrekken en te laten zien dat je kennis hebt over een bepaald onderwerp kunnen mensen sneller geneigd zijn om te reageren op je blog en zo kan je hopelijk nieuwe klanten krijgen. De blogs die je gaat maken gaan over onderwerpen die je hebt onderzocht met je zoekwoord onderzoek. Je hebt namelijk onderzocht waar vraag naar is en waar je beter op kunt scoren dan je concurrenten.

Social Media

Binnen social media zijn er veel manieren om content te posten, maar we gaan in deze blog in op Facebook en Instagram posts. Via posts op deze social media kanalen kan je een groot aantal mensen bereiken, daarom is het van groot belang dat je goede, waardevolle content post.

Alleen het kan soms een ‘pain in the ass’ zijn om te bedenken wat voor content je nou moet plaatsen. Natuurlijk kan je dit vragen aan je volgers of je klanten, maar een andere manier die je kan doen is door onderzoek te doen.

Uit je zoekwoorden onderzoek zijn, als het goed is, onderwerpen naar voren gekomen waar je beter op kan scoren. Verwerk deze onderwerpen in je posts en zorg dat je posts een hoge kwaliteit hebben. Als mensen je posts waardevol vinden zullen ze reageren of je pagina bezoeken, waardoor je nieuwe klanten kunt krijgen als personal trainer.

Video content voor YouTube

Het maken van YouTube video’s kan een waardevolle manier zijn om informatie te verstrekken aan je doelgroep. Zeker voor personal trainers is dit een ideale kans om mensen te helpen.

Stel dat mensen heel veel vragen hebben over een bepaald onderwerp, dan kan je dit gemakkelijk in een video beantwoorden. Door de resultaten uit je zoekwoorden onderzoek erbij te pakken krijg je een goed beeld over onderwerpen waar jij content over kunt maken. Mocht je nog geen groot bereik op YouTube hebben, upload dan de video wel op YouTube, maar plaats deze dan op je eigen website of in je eigen blog.

Het hoeft niet altijd over een nieuw onderwerp te gaan, maar je kan met video’s ook onderwerpen verduidelijken. Stel dat je blog over macronutriënten gaat, dan kan je in een video dit onderwerp verduidelijken door bijvoorbeeld op een whiteboard een voorbeeld schema op te stellen. Dit zal het onderwerp voor de lezer makkelijker maken om te begrijpen.

Wist je ook dat YouTube het derde grootste platform is wat mensen gebruiken om antwoord te krijgen op hun vragen.

Beter scoren op Google

Content is belangrijk voor elk bedrijf om meer zichtbaarheid te creëren. Het doel van je zoekwoorden onderzoek is om beter te scoren op Google. De resultaten van je onderzoek laten zien met welke zoekwoorden je je content en je website kunt optimaliseren.

Als je in je content deze zoekwoorden gebruikt en hier waardevolle informatie in vermeldt zal je een grotere kans hebben om hoger te scoren in Google. Ook is het belangrijk om je On-Page Optimalisatie en je Off-Page Optimalisatie goed te gebruiken. Bij SEO gaat het om relevantie, je wilt dus zorgen dat alles op je pagina geoptimaliseerd is. Alles op je pagina draagt bij aan de kwaliteit van je inhoud. Dus als alles op je pagina geoptimaliseerd is zal je hoger scoren op Google.

SEA

Denk je erover na om te adverteren op Google? Dan kan een zoekwoorden onderzoek ook helpen om te kijken welke zoektermen relevant zijn en waarbij de CPC (Cost per Click) laag is. Door middel van een zoekwoorden onderzoek zie je ook welke concurrenten adverteren op bepaalde zoektermen en hoeveel verkeer ze daarmee binnen halen.

Een zoekwoorden onderzoek is dus van groot belang als je hoger wilt scoren op Google. Het geeft je een duidelijk beeld over waar de kansen liggen voor jouw bedrijf.

Voor personal trainers kan het erg waardevol zijn om rijke content te posten waar vraag naar is. Mocht je na deze blog nog met vragen zitten dan kan je altijd een reactie achterlaten! Als laatst wil ik nog vragen of jullie dit stappenplan gaan gebruiken bij je volgende zoekwoorden onderzoek. Zo ja, laat het weten met een reactie hieronder!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Nigel May
Nigel May
Eigenaar en Online Marketing Strateeg
onlinemarketingpt.nl

Nigel helpt Personal Trainers om online zichtbaar te zijn en kwalitatieve leads aan te trekken voor een volle agenda.

Gerelateerde blog artikels