Wat is CTR en wat betekent dit?

De term CTR is een veelvoorkomende term binnen de onlinemarketingwereld.

Het staat voor ‘click through rate’ oftewel doorklikratio.

 

CTR wordt voornamelijk gebruikt in de wereld van het online adverteren, het is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een advertentie en het aantal kliks. Hoe vaker gebruikers op jouw advertentie klikken, hoe hoger de CTR zal zijn. Het klinkt simpel, maar er komt meer bij kijken. Je kunt een hoge positie hebben op zoekmachines als Google, maar als je doorklikratio laag is levert het waarschijnlijk vrij weinig op.

Wanneer je gaat adverteren is het noodzakelijk om de CTR nauwlettend in de gaten te houden. Als deze te laag is, wordt het tijd om bepaalde elementen van je advertentie te wijzigen. Met een hoge CTR in combinatie met een hoge positie op Google heb je een winnende advertentie in handen, maar je bent er nog niet.

De landingspagina waar de gebruiker op terechtkomt moet goed zijn, ingericht om te converteren. Zorg dat je iedere mogelijkheid tot afleiding wegneemt, er meerdere keren wordt gevraagd om een aankoop of inschrijving en er voldoende socialproof te zien is. Op die manier wordt een hoge CTR optimaal benut.

Naast adverteren wordt deze KPI ook vaak gebruikt binnen e-mailmarketing. Wil je daar mee over leren, dan raad ik je aan om de blog te lezen met e-mailmarketing tips voor personal trainers. 

CTR berekenen

Je CTR berekenen is eigenlijk vrij simpel en wordt in de meeste gevallen door de zoekmachines zelf gedaan. Je ziet alle resultaten in je dashboard, waaronder je CTR. Je CTR berekenen doe je door het aantal klikken te delen door het aantal weergaven en dit te vermenigvuldigen met 100. Hier komt een percentage uit.

Formule: 100 x (aantal kliks) / (aantal weergaven)

Voorbeeld: jij hebt een advertentie lopen die 6750 keer is bekeken, in totaal is er 2185 keer geklikt. 100 x (2185) / (6750) = 32%.

Dit wordt vrijwel altijd automatisch voor je berekend. Je ziet deze en andere gegevens terug in je dashboard. Zorg dat je altijd blijft analyseren en innoveren om het CTR-percentage zo hoog mogelijk te krijgen, op die manier bouw je een renderende advertentie.

Tips hogere CTR

Met onderstaande tips kan jij de CTR van je advertenties verhogen:

1. Kies het platform waarop jij wil adverteren

De tijd dat alleen Google of Bing gebruikt werden om te adverteren zijn voorbij. Naast Facebook zijn andere kanalen ook steeds bekender aan het worden om op te adverteren, neem bijvoorbeeld Pinterest. Dit platform kan voor bepaalde productgroepen ontzettend waardevol zijn, denk aan kledingwinkels of woonwinkels.

2. Gebruik foto’s of video’s

Een foto zegt meer dan duizend woorden, ook wanneer je gaat adverteren. Met een foto of video kan jij direct een bepaalde interesse opwekken bij gebruikers, als je adcopy (tekst) zorgt voor nog meer interesse zal je CTR verhogen.

3. Zorg voor duidelijkheid

Leg in je advertentie direct uit wat de klant kan verwachten als hij of zij op de advertentie klikt en waarom dit een meerwaarde voor hem of haar is.

4. Creëer schaarste

Geef aan dat de aanbieding die je doet via de advertentie enkel deze week nog geldig is, of dat er nog maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is voor je cursus of webinar. Het gevoel dat we ergens op kunnen mispakken is ontzettend sterk, dit moet in ons hoofd worden vermeden. Je CTR zal daardoor logischerwijs ook verhogen.

Cookie Consent with Real Cookie Banner
× Hoe kan ik je helpen?