Wat is een marketingfunnel? Praktische voorbeelden voor personal trainers

Wat is een marketingfunnel? Praktische voorbeelden voor personal trainers

Marketing gekkies houden ervan om te praten over funnels. Alleen wat kan je nou precies met een marketing funnel en hoe pas je dit systeem als personal trainer toe? Een lastige vraag. Veel personal trainers hebben wel eens van een marketing funnel gehoord, maar het enige wat zij te zien krijgen is een trechter. Tijd voor wat uitleg. In deze blog leggen we precies uit wat een online marketing funnel is en hoe jij er een kunt maken. Daarnaast geven we een voorbeeld om je op weg te helpen. Wel zo handig!

Het verschil tussen een marketing funnel en sales funnel

De marketing en sales funnel worden vaak door elkaar gehaald. Eigenlijk begint het verschil tussen de varianten steeds meer te vervagen. In principe wordt de marketing funnel opgezet om bewustzijn te creëren. Het bewustzijn dat iemand een product of dienst nodig heeft om het gewenste doel te behalen. Voor personal trainers is dat logischerwijs de personal training om het droomlichaam te behalen. Of om mentaal sterker te worden. Dat zal per persoon verschillen.

Met de marketing funnel wordt dat bewustzijn dus gecreëerd. Vanaf het moment dat iemand zich bewust is van de oplossing, zal diegene doorgezet worden naar een sales funnel. Deze heeft als doel een geïnteresseerde, ook wel lead genoemd, op te warmen en deze vervolgens om te zetten in een betalende en terugkerende klant. Hoe je dat doet, lees je in het onderstaande gedeelte.

Wat is een marketing funnel

Het antwoord op de vraag ‘wat is een marketing funnel’ is vrij complex. We proberen het zo beknopt mogelijk te beschrijven. De marketing funnel is een aaneenschakeling van marketingmiddelen om bewustzijn te creëren. Je moet jezelf voorstellen dat veel mensen wel weten dat zij te zwaar zijn, maar geen benul hebben van de mogelijkheden. Bedenk jezelf eens dat de gemiddelde Nederlander 4 tot 5 keer per jaar probeert af te vallen, niet erg succesvol dus. Het inschakelen van een personal trainer helpt daarentegen wél, maar dan moeten mensen wel weten dat die mogelijkheid er is.

We weten het, de personal trainer wordt steeds populairder. De kans dat mensen er nog nooit van hebben gehoord, die is vrij klein. Toch kan een marketing funnel uitkomst bieden. Het is dé manier om mensen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met je manier van werken. Zij komen in aanraking met je bedrijf, je werkwijze en de resultaten die anderen door jou hebben behaald.

De marketing funnel bestaat uit verschillende marketingmiddelen. Denk aan advertenties, landingspagina’s, e-mailmarketing systemen, blogs, webinars. Echt alles is mogelijk, het is maar net wat bij je doelgroep past. De funnel is dynamisch en naar wens in te richten.

Eigenlijk kunnen we niet meer zonder. Als je als personal trainer de concurrentie voor wil blijven, is een marketing funnel ‘the way to go’.

See think do care

Het see-think-do-care-model wordt steeds bekender. Het is een model waarbij verschillende fases van elkaar worden gescheiden. Tijdens ieder contactmoment, denk aan het volgen van een webinar of ontvangen van verschillende mails, wordt iemand verder richting de ‘DO’ fase geleid. Dat is de fase waarin zij een aankoop zullen doen. Benieuwd hoe dat model in elkaar zit? Komt dat goed uit, hebben we namelijk voor je uitgeschreven.

klantreis voor het bloggenSee: in de eerste fase is het belangrijk bekendheid te genereren. Je boodschap wordt verspreid en een grote groep potentiële klanten komt ermee in aanraking. Dat kan gedaan worden door bijvoorbeeld advertenties te draaien. Je doelgroep geef je door aan de marketeer met wie je samenwerkt. Misschien focus je jezelf als personal trainer wel op personen van 40 jaar tot en met 55 jaar die net verhuisd zijn. Facebook weet meer dan we denken.

Je advertenties worden aan deze grote groep mensen getoond, daarvan zal een percentage interesse hebben. Diegene die interesse hebben, klikken op de advertentie en komen op de landingspagina terecht.

Think: zodra iemand op de advertentie heeft geklikt, komt diegene in de ‘think’ fase terecht. Dit is de fase waarin men in overweging gaat. Het zijn de potentiële klanten met interesse. Om ervoor te zorgen dat we die mensen niet kwijtraken, is het belangrijk dat we contactgegevens verzamelen. Zo gaan we van ‘gecontroleerd’ verkeer, je hebt er de controle over maar moet ervoor betalen, naar ‘eigen verkeer’.

Zodra we de gegevens van deze potentiële klanten hebben, bezitten we dit verkeer. Om hen nu te bereiken, hoeven we niet meer te betalen. Mailen is gratis. Zodra we de gegevens hebben verzameld, kunnen we leads opvolgen en bewegen richting een aankoop.

Do: dit is de fase waarin een aanbieding wordt gedaan om over te gaan tot aankoop. Denk bij de personal trainer aan een mooie welkomstkorting op een (half)jaar coaching. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Care: door een community te bouwen of in contact te blijven met klanten, creëer je fans. Zij vallen onder de bestaande klanten. Terugkerende klanten leveren het meeste op, die wil je dus hebben. Daarnaast zullen tevreden mensen voor mond-tot-mondreclame zorgen.

AIDA

Een ander model dat we regelmatig terug zien komen is het AIDA-model. Het heeft niet zozeer betrekking op de funnel zelf, maar wel op de manier van communiceren in de marketing funnel. In iedere communicatie-uiting, van je advertentie tot de verstuurde mails, kan het AIDA-model terugkomen. Het bevat de vier essentiële stappen die in een uiting aan bod moeten komen.

Attention: grijp de aandacht met een aantrekkelijke of op nieuwsgierigheid gebaseerde titel. Ook wel headline genoemd.

Interest: wek interesse op door een interessant verhaal te vertellen. Je neemt anderen mee in je verhaal waardoor zij verder willen lezen.

Desire: creëren van een behoefte. Dit kan door iemand met de neus op de feiten te drukken. Laten weten waarom diegene tot nu toe geen resultaten heeft behaald en dat het daar nu toch echt tijd voor is. Wie dat op de juiste manier weet te doen, dus een manier die bij de doelgroep past, die creëert een behoefte.

Action: heb je genoeg behoefte gecreëerd? Dan moet je je leads niet langer in spanning houden en ze een optie geven om over te kunnen gaan tot actie. Je hebt de spanning opgebouwd, tijd om te knallen!

Sales funnel

De sales funnel is net wat anders dan de marketing funnel. Ook voor personal trainers. Het is in principe een visuele weergave van hoe je potentiële klanten door het aankoopproces bewegen. We hadden het in de introductie van deze blog al over de trechtervorm die je vaker tegenkomt. De reden dat de sales funnel vaak op die manier wordt uitgebeeld is vrij logisch. Iedere fase wordt de kans dat iemand doorgaat kleiner. Van de 1000 leads worden er bijvoorbeeld 25 klant. In de tussentijd zullen er mensen per fase wegvallen. Dat is niet erg, hoort gewoon bij het proces. Zij zijn op dat moment nog niet klaar voor een aankoop.

Voordeel: je hebt in het begin wél de contactgegevens bemachtigd. Dat betekent dat je in de tussentijd relevante informatie kunt blijven delen. Misschien hebben zij wat langer nodig voor ze naar de volgende fase gaan.

Suspects

Een suspect is iemand die je verdenkt. Het is de letterlijke vertaling. In de sales en marketingwereld spreken we van suspects als we iemand verdenken van het interesse hebben in de aangeboden dienst(en). Diegene heeft verschillende keren de website bezocht of je video’s bekeken, maar geen actie ondernomen. Deze mensen kunnen opnieuw aangesproken worden door middel van retargeting campagnes.

Leads

Een lead is iemand die interesse heeft getoond in je product of dienst. Vaak is daar een handeling voor nodig. Een website of pagina bezoeken is niet genoeg, we kunnen zulke bezoekers niet kwalificeren en opvolgen. Zodra een suspect op je website terecht is gekomen en iets heeft gedownload in ruil voor contactgegevens of een gesprek aan heeft gevraagd, kwalificeren we deze tot lead. Er is daadwerkelijk interesse getoond.

Prospects

Een prospect is een gekwalificeerde lead. Snap je het nog? Je hebt bijvoorbeeld het gesprek gevoerd met de lead en deze is bereid een dienst of product van je af te nemen. Misschien is er tijdens dat gesprek nog niets verkocht, maar je weet dat diegene daartoe bereid is. Er zijn verschillende manieren om leads om te zetten in prospects.

Klanten

Dit is de volgende fase in de sales funnel. Het omzetten van een prospect naar een betalende klant. Hier wordt het geld verdiend. Maar het grote geld wordt pas in de volgende fase verdiend. In deze fase bied je je prospect een mooie kans aan om klant te worden. Je weet inmiddels in welke dienst of product diegene interesse heeft, tijd om deze gericht aan te bieden. Gelukkig wordt het segmenteren geautomatiseerd.

Zo kun je verschillende digitale producten maken voor het afvallen, opbouwen van spiermassa of droogtrainen. Het systeem detecteert op basis van het gedownloade gratis product wie interesse heeft in een bepaalde dienst.

Iemand die een whitepaper heeft gedownload over het afvallen hoef je natuurlijk geen mail te sturen over het opbouwen van spiermassa. Dat is op dat moment niet aan de orde. Andersom geldt hetzelfde.

Het juiste product op het juiste moment aan de juiste doelgroep laten zien. Dat levert geld op en kan geautomatiseerd worden met een sales funnel.

Terugkerende klanten

Het grote geld zit ‘m in de terugkerende klanten. Misschien heb je dat wel eens gehoord. Er is niets aan gelogen. De customer lifetime value, ook wel klantwaarde genoemd, moet je kunnen verhogen. Wanneer iemand klant blijft en geld uit blijft geven, weet je dat je meer uit kunt geven om nieuwe klanten binnen te halen.

Zoals we bij Onlinemarketingpt zeggen: ‘wie het meeste kan spenderen aan het binnenhalen van nieuwe klanten zal het altijd winnen van de concurrent’. Met een sales funnel kun je eenvoudig en geautomatiseerd klanten aan je binden en de klantwaarde verhogen!

Online marketing funnel voor personal trainers

Je kunt wel een blog lezen over de marketing funnel voor personal trainers, ermee aan de slag gaan levert je meer op. We nemen je mee in iedere fase zodat jij weet wat je te doen staat. Een marketing funnel maken was nog nooit zo eenvoudig.

Fase 1: bewustzijn creëren

Voor er mensen in je marketing funnel terechtkomen, moet er een bewustzijn worden gecreëerd. Ze moeten zich realiseren dat het tijd is om een personal trainer in te schakelen. Dit noemen we ook wel de Top of Funnel fase (ToFu = bovenzijde van de funnel). Mensen zijn soms zelf al op zoek naar een oplossing en komen door zoekopdrachten bij je terecht, anderen komen door betaalde advertenties met je in aanraking.

Optie 1: gratis verkeer. Je kunt ervoor kiezen jezelf te focussen op ‘gratis’ verkeer. Denk aan je aanwezigheid op social media. Wanneer je als personal trainer een following op hebt gebouwd, kun je hen op de hoogte stellen van je leadmagnet. Ervoor zorgen dat je bij verschillende podcasts aan mag schuiven is eveneens een optie. Dat is ook nog eens goed voor je naamsbekendheid en expertstatus.

Optie 2: het betaalde verkeer. Je kunt er ook voor kiezen advertenties te draaien. Voordeel is dat dit veel sneller gaat en je binnen enkele dagen duizenden mensen kunt bereiken. Dit vraagt echter wel om een investering, maar dat wordt later in de funnel terugverdiend.

Fase 2: interesse opwekken

Dit is de fase waarin we de contactgegevens willen bemachtigen. Met die contactgegevens kunnen we leads voorzien van relevante content en hen enthousiasmeren. Om die contactgegevens te bemachtigen moeten we iets teruggeven. Niemand geeft zijn of haar e-mailadres gratis weg. Daar is het te persoonlijk voor.

Je wil dus eigenlijk iets ‘ruilen’. Jij geeft iets weg waar zij wat aan hebben, zij geven je het e-mailadres. Het is belangrijk dat je gratis weggever aansluit op je uiteindelijke aanbod. Het moet ervoor zorgen dat leads nog meer interesse krijgen in je product of dienst.

Voorbeelden van leadmagnets voor personal trainers:

–           6 fouten die jij maakt tijdens het trainen (whitepaper)

–           6 manieren om sneller spiermassa op te bouwen (whitepaper)

–           6x dikmakers waarvan jij denkt dat het gezond is! (whitepaper)

Het is belangrijk dat je in de whitepaper uitlegt WAT een ander verkeerd doet. Niet HOE zij dit oplossen. Leg je uit hoe je iets oplost? Dan gaan ze er zelf mee aan de slag en voelen ze zich niet genoodzaakt een personal trainer in te schakelen. Pech, nieuwe klant weg. Willen we niet. Dus niks verklappen!

Fase 3: behoefte creëren

Ze hebben je gratis weggever gedownload en weten wat ze verkeerd doen. Ze weten alleen nog niet hoe ze het op moeten lossen. Je laat ze in het duister tasten en zorgt ervoor dat er een behoefte gecreëerd wordt. De behoefte om erachter te komen hoe het probleem opgelost kan worden en het vervolgens daadwerkelijk op te lossen. In de tussentijd bouw je de spanning op door mails te versturen.

In die mails laat je resultaten van klanten zien en deel je je eigen verhaal. Denk ook aan het delen van andere tips. ‘Dit doe jij nog meer verkeerd’. Je wil eigenlijk dat een ander denkt: ja, ja, geef me nou alsjeblieft die oplossing. Ook hier geldt: wat, niet hoe.

Fase 4: action

De fase waarin jij de oplossing geeft! Die oplossing is een samenwerking aangaan met jou als personal trainer. Ze weten wat ze verkeerd doen, waarom dat verkeerd is en waarom het hen al die tijd zelf niet gelukt is het probleem op te lossen. Tijd om ze eindelijk die mogelijkheid te geven actie te ondernemen. De mensen in je funnel staan inmiddels te popelen om met je samen te werken en hebben zelfs zin om je daarvoor te betalen. Een laatste mail versturen waarin je de mogelijkheid biedt een gesprek in te plannen en je agenda zal volstromen.

En het mooie is: dit loopt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar door. Je kunt op een constante stroom nieuwe klanten rekenen met een slimme marketing funnel.

Heb je geen zin in gedoe en wil je er zeker van zijn dat dit systeem goed in elkaar wordt gezet? Laat het anderen voor je regelen. Door één fout, denk aan het niet op de juiste manier schrijven van advertenties, kunnen de resultaten tegenvallen. Dat wil je niet.

Onlinemarketingpt regelt het voor je. We zetten je marketing funnel in elkaar en halen daarmee geautomatiseerd nieuwe klanten binnen. Plan via onderstaande link direct een kennismakingsgesprek in! Tijd om je onderneming te laten groeien.

Nigel May
Nigel May
Eigenaar en Online Marketing Strateeg
onlinemarketingpt.nl

Nigel helpt Personal Trainers om online zichtbaar te zijn en kwalitatieve leads aan te trekken voor een volle agenda.

Gerelateerde blog artikels