[vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]Instagram is voor veel personal trainers een belangrijk kanaal om op te groeien. De doelgroep van Instagram is dan ook erg divers en door de verschillende opties kan je hier ook leuke content op maken. Alleen hoe kan je als personal trainer groeien op Instagram? In deze blog deel ik je mijn 6 tips en vertel ik je waar je op moet letten.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
Waarom is Instagram voor een Personal Trainer een belangrijk kanaal?
Een ouderwetse personal trainer zal je vertellen dat je geen Instagram nodig hebt om meer klanten te krijgen. Ik moet die persoon dan ook gelijk geven, het is niet nodig. Alleen als je Instagram goed weet in te zetten kan je hier wel heel veel klanten uit halen.
Gebruikers Instagram
Instagram is vanaf 2019 enorm gegroeid en is daarom erg populair onder de social media gebruikers. De opvolger van Facebook en Twitter werkte meer met afbeeldingen dan tekst en heeft daarom veel gebruikers gekregen.[/vc_column_text][pix_img style=”” hover_effect=”” add_hover_effect=”” image=”4368″ alt=”Gebruikers social media kanaal (bron coosto.nl)”][vc_column_text]Op Twitter kon je geen lange teksten kwijt en Facebook stond vol met advertenties en lappen tekst van gebruikers die hun verhaal kwijt moesten.
Instagram was dan ook het medium waar je hoogtepunten uit je leven kan delen of waardevolle informatie kan delen voor je doelgroep.
Nog steeds wint Instagram het niet van een Facebook of Whatsapp, wel is de doelgroep die Instagram gebruikt belangrijk.
De tweede grootste groep van Instagram gebruikers is namelijk tussen de 20 en 39 jaar.
En dit is een hele interessante doelgroep voor personal trainers.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
Algoritme is een pain in the ass
Het algoritme van Instagram kan vervelend zijn als je echt wilt groeien. Vooral als je nog niet lang bezig bent met Instagram is het moeilijker om te groeien in het begin.
In het boek van Gary-V Crushing it zegt Gary dat het altijd goed is om elk nieuw social media platform te gebruiken. Ook al is het nieuw, door juist als een van de eerste er gebruik van te maken kan jij ervoor zorgen dat je super snel gaat groeien. Door het platform te kennen en door goede content te plaatsen kan het algoritme je belonen met een groter bereik.
Instagram krijgt steeds meer gebruikers en daarom heeft Instagram een algoritme bedacht om de app zo waardevol mogelijk te maken. Het doel van de app is dat mensen het echt gaan gebruiken en hier uren op spenderen. Hoe meer gebruikers de app heeft en hoe actiever mensen op Instagram zijn, des te meer bedrijven gaan adverteren en des te meer geld er verdiend kan worden met Instagram.
Instagram probeert dus elke gebruiker de juiste content te tonen, zodat de gebruiker plezier ervaart uit het gebruik van Instagram.
Het is moeilijk om te groeien, maar je hebt geen 10K volgers nodig om klanten te halen uit je Instagram.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
6 tips voor personal trainers die via Instagram nieuwe klanten willen
Nu je weet waarom Instagram belangrijk voor jouw personal training bedrijf kan zijn is het goed om over te gaan naar de praktische tips van deze blog.
Deel waardevolle, persoonlijke en leuke informatie
De beste tip die ik je kan geven is om waardevolle informatie voor je doelgroep/ volgers te delen. Als personal trainer heb je veel kennis in huis en ben jij de expert op het gebied van voeding en training.
Laat dit terugkomen en claim die expert status in jouw niche/ plaats.
Door waardevolle informatie te delen kan jij mensen helpen zonder dat ze hiervoor betalen. En gratis zijn Nederlanders natuurlijk gek op. De gedachte achter gratis waarde geven is dat de kans groter is dat jij Top of the mind bij je doelgroep bent als ze denken aan een personal trainer.
Deze blog kan jij gratis lezen, hierdoor laat ik wel zien welke kennis ik in huis heb op het gebied van Instagram marketing.
Wederkerigheid
Maar er zit ook nog een andere psychologische gedachte achter die voortkomt uit de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Hierbij heb ik het over wederkerigheid.
Wederkerigheid gaat over het principe van geven en nemen. Als jij iets krijgt van een ander, voel je je al snel verplicht om iets terug te doen.
Door het delen van waardevolle informatie is de kans groter dat mensen iets bij jou terug willen doen. Vooral als jouw content de reden is geweest dat de persoon al 5kg kwijt is geraakt en dit nooit zonder je had gekund.
Infotainment
Alleen niemand vindt het leuk om in de schoolbanken te zitten en te luisteren naar wat de leraar te vertellen heeft. Een dokter in een witte jas doet het goed als die informatie wilt overbrengen, maar het is niet altijd leuk om lang naar te kijken.
Het is daarom belangrijk om een leuke draai te geven aan de informatie die je deelt. Je wilt informatie geven en tegelijk entertainen. Infotainment dus.
Maak leuke vergelijken, deel uitdagende trainingen of leg uit hoe mensen de juiste boodschappen kunnen doen door een leuke reels te maken in de supermarkt.
Vragen van je doelgroep te beantwoorden
Alleen nu hoor ik je denken ‘wat moet ik nou delen op Instagram, alles is al verteld’. Klopt, veel informatie is al online te vinden. Eigenlijk hebben mensen geen personal trainer of coach nodig want alle informatie staat online.
Het ligt niet aan de kennis die niet te vinden is, mensen weten het alleen niet toe te passen. Daar hebben ze jou voor nodig.
Jij kent de doelgroep als geen ander. Als je al wat ervaring hebt in het geven van personal training, dan weet je al waar je doelgroep tegenaan loopt en welke vragen zij wekelijks aan je stellen.
Deel daarom waardevolle content door antwoord te geven op de vragen die jij krijgt van je klanten/doelgroep. Deel de oplossingen voor de problemen waar zij tegenaan lopen.
Ik zeg altijd tegen mijn coaching klanten dat je content moet maken met de intentie dat je tenminste 1 iemand gaat helpen. Je hoeft niet al je volgers te voorzien van nieuwe informatie wat zorgt voor een ‘wow’ effect.
Het enige wat je moet doen is content delen waar je 1 iemand mee geholpen is. Door dit consistent dagelijks te doen heb je over een jaar gezien al minimaal 365 mensen geholpen.
Persoonlijk zijn
Mensen volgen mensen, liefst geen bedrijven. Het is daarom goed om ook je eigen verhaal te vertellen. Laat zien waar jij mee bezig bent, waar jij tegenaan loopt of vertel jouw verhaal waarom je personal training bent gaan geven.
Als personal trainer heb je een passie voor gezondheid, fitness en het helpen van mensen. Alleen hoe is dit ontstaan?
Door meer over jezelf te vertellen kan jij langzaam een band opbouwen met je doelgroep en kan jij jezelf nog meer onderscheiden t.o.v. andere concurrenten in de buurt. Dit kan je doen door bijvoorbeeld stories te delen over je dag en over jezelf.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
Maak gebruik van de nieuwste opties, zoals reels
Instagram blijft zich continu ontwikkelen om steeds meer gebruikers naar het platform te trekken. Instagram begon als een kanaal waar je foto’s op kon plaatsen, hier kwam later stories bij omdat Snapchat opmars was. Later breide ze dit uit naar IG TV om te concurreren met YouTube en hebben ze onlangs Reels in het leven geroepen.
Reels was het antwoord op TikTok en door reels te gebruiken kan jij een groot bereik creëren.
Reels is nieuw en Instagram vindt het juist leuk als je gebruik maakt van de nieuwe features. Ik raad het dus iedereen aan die wilt groeien op Instagram om actief gebruik te maken van reels.[/vc_column_text][vc_single_image image=”4370″ img_size=”medium”][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
Ken de spelregels van het medium
Om goed gebruik te maken van Instagram is het goed dat je alle spelregels kent. Door rekening te houden met alle functionaliteiten en regels met bijvoorbeeld hoelang een video of tekst mag zijn kan jij je content beter maken voor IG.
Hieronder heb ik een lijst gemaakt met zaken waar jij rekening mee moet houden bij het maken van content.
Tekst lengte caption
De tekst lengte van Instagram mag maximaal 2.200 karakters bevatten. Let wel op Instagram toont vaak alleen 1-3 regels van je bericht. Om alles te lezen moeten volgers klikken op ‘meer’.
Duur video content op Insta
Een video die je wilt posten als ‘normale’ post mag maximaal 1 minuut duren. Een story duurt maximaal 15 seconden en een reels duurt maximaal 60 seconden.
Een IG TV mag langer zijn, namelijk 60 minuten. Wel merk ik dat het bereik van IG TV nog niet super is. Voor langere video’s gaan mensen toch eerder naar YouTube.
Maak gebruik van Hashtags
Hashtags kan je gebruiken om het bereik van je post te vergroten en het is daarom goed om onder elke post relatieve hashtags te gebruiken. Instagram gebruikers kunnen bepaalde hashtags volgen om content te zien die deze hashtags gebruiken. Ook kunnen ze content zoeken op bepaalde hashtags.
Het is daarom altijd goed om hashtags onder elke post te plaatsen. Het betekent echter niet dat dit gaat zorgen dat je bereik x10 gaat, maar een paar extra likes en een wat groter bereik helpt wel om op de lange termijn te groeien op Instagram.
Alleen hoe gebruik je hashtags op de juiste manier? Je kan maximaal gebruik maken van 30 hashtags per post. Dit betekent niet dat jij elk woord dat je gebruikt een hashtag moet geven. Ga op zoek naar hashtags die voor jou en je doelgroep relevant zijn. Zo kan je bijvoorbeeld de #personaltrainer gebruiken en de #vanjouwdorp/stad.
Geen volgers kopers
Ik weet het, groeien op Instagram neemt veel tijd in beslag en soms lijkt het er op dat je alles voor niks doet. Volgers kopen lijkt daarom ook een goede oplossing. Lekker snel groeien, zodat het lijkt alsof je al super veel volgers hebt.
Alleen dit is onzin. Volgers kopen gaat je namelijk absoluut niet helpen om nieuwe klanten te halen uit Instagram. Instagram straft dit zelf af als ze hierachter komen en kunnen daardoor je post weinig bereik geven.
Besef ook wat je koopt. Je wilt volgers die klanten kunnen worden. Niet volgers van nep accounts die toch niet gaan liken, reageren of je volgen omdat ze potentieel geïnteresseerd zijn om een dienst bij je af te nemen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
Wees zelf actief op IG en zoek de interactie op
Het algoritme van Instagram beloont je als je zelf ook actief bent op Instagram. Moet je dan dagelijks plaatsen en 5 uur van je dag besteden op Instagram? Nee, zeker niet. Ik snap dat je druk bent met het voorbereiden en geven van training.
Alleen wat wel helpt om als personal trainer te groeien op Instagram is om dagelijks actief te zijn. Deel je dag in je story’s, plan elke dag wat tijd in om een post te schrijven en maak een reels van je favoriete oefening/ recept.[/vc_column_text][vc_column_text]
$1.80 Strategie van Gary Vaynerchuk
Gary Vaynerchuk is een social media guru uit Amerika die een groot succes van het wijnbedrijf van zijn vader heeft gemaakt, door de spelregels van social media te kennen. Deze dagen heeft hij een marketingbureau en is hij actief op verschillende kanalen.
Ook heeft hij zijn eigen strategie om te groeien op instagram, Gary V noemt dit de “$1.80 Strategy”. Deze strategie kan je zelf ook toepassen door de volgende stappen te volgen.[/vc_column_text][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=8mVR5OZSgjw&ab_channel=GaryVee”][vc_column_text]Stap 1: Kies de juiste hashtags
Als Personal Trainer die op een bepaalde locatie training geeft is het belangrijk om verschillende hashtags te gebruiken waar jij relevant voor bent.
Vroeger gaf ik personal training in Wijk bij Duurstede, dus ik wilde lokaal gevonden worden. De hashtags die voor een personal training in Wijk bij Duurstede bijvoorbeeld relevant zijn:
#wijkbijduurstede
#personaltrainer
#gezondafvallen
#fitnesstips
#fitdutchies
#gezondercepten
#afvallen
#krachttraining
#utrecht
#personaltrainernl
Hoe specifieker een hashtag is, hoe groter de kans dat jij uit deze strategie een nieuwe klant haalt.
Stap 2: Start met het weggeven van 2 cent.
Nu je de hashtags hebt geselecteerd waar je mee aan de slag wilt gaan is het tijd voor de volgende stap. Wat je nu gaat doen is elke hashtag opzoeken en op 9 relevante post klikken. Bekijk het Instagram profiel en ga bij jezelf af of dit een potentiële klant kan zijn.
Dit kan je doen door te kijken of het account niet te veel volgers heeft, of het nog wel actief is of dat het al bezig is met gezonde voeding en training.
Plaats onder 9 interessante post twee cent. Like de post en drop een leuke reactie. en Herhaal dit bij elke hashtag die je hebt uitgekozen.
Weet je niet wat je moet reageren? Doe dan wat onderzoek en bekijk waar de persoon allemaal interesse in heeft. Lees de caption en probeer een gemeende comment te plaatsen.
10 hashtags, 9 post per hashtags en twee cent bij elke post is de 1,80 strategie van Gary V. Deze strategie zorgt ervoor dat jij veel meer profiel bezoekers krijgt en als ze daarop zien dat jij waardevolle content deelt is de kans groot dat ze je gaan volgen.
Kost dit tijd? Ja, maar dit hoef je niet in een keer te doen.
In plaats van alleen maar te consumeren op Instagram kun jij ook gaan produceren. Ga dagelijks met deze strategie aan de slag en doe dit bijvoorbeeld elke dag voor 10 minuten.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
Samenwerkingen met andere influencers en viral content
Waar het voornamelijk over gaat is het vergroten van je bereik op Instagram. Hoe meer mensen jouw profiel zien, des te groter de kans dat je volgers gaan groeien. Een andere strategie die je kan gebruiken is door samen te werken met andere Instagram kanalen die interessant zijn voor je doelgroep.
Als personal trainer met een lokale locatie kan je bijvoorbeeld gaan samenwerken met een restaurant dat ook actief is op Instagram die gevestigd is in jouw dorp/ stad. Maak bijvoorbeeld samen gezonde recepten of ga eens een keer live op elkaars kanaal. Op deze manier kan je samen groeien door gebruik te maken van elkaars bereik.
Viral Instagram Content
Wil je dat je post enorm veel bereik krijgt? Dan is het goed om viral content te maken. Een moeilijke strategie om te groeien waar je enorm creatief voor moet zijn. Een tip die ik je hierbij wil geven is om unieke content te bedenken en altijd op de hoogte te blijven van alles wat er gaande is in de wereld. Zo kan jij als eerste inspelen op actualiteiten.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]
Consistent zijn
De belangrijkste tip die bewaar ik voor het laatst en dat is consistent zijn. Geen mind blowing tips, alleen groeien kost tijd. Je moet je niet laten ontmoedigen omdat het langzaam gaat. Ook krijg je ook zeker niet na 10 post al je eerste klanten.
Je moet consistent waardevolle content plaatsen voor je doelgroep en consistent aan de slag gaan met je groeistrategie. Maak Instagram onderdeel van je dagelijkse/ wekelijkse werktaken en zoek de interactie op met je doelgroep.
Wil je weten hoe jij Instagram specifiek in kan zetten?
Neem dan contact met mij op, zodat we samen kunnen kijken naar de kansen en mogelijkheden en naar de juiste strategie om jouw bedrijf te laten groeien.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]