Een website heb je om meer klanten aan te trekken, maar hiervoor heb jij verkeer nodig. Om meer verkeer naar je website aan te trekken, is het belangrijk dat jouw website goed scored in Google. Alleen om de zoekmachines te vriend te houden is het belangrijk dat jouw website goed functioneert, zowel voor de gebruiker als voor het web zelf. In deze blog gaan we je leren hoe jij jouw website kan optimaliseren om hoger te scoren in Google en hoe je kan achterhalen of er fouten in jouw website staan.
Waarom is optimaliseren voor Google belangrijk?
Op het moment dat jouw website goed geoptimaliseerd is zal je hoger in Google staan als mensen zoeken op bepaalde termen. Hoe hoger je staat des te meer kans er is dat mensen jouw website aanklikken. Dit betekent dus dat je meer mensen bereikt en zo ook jouw doelgroep.
Veel mensen kijken niet verder dan pagina één van Google, daarom wil je in ieder geval op je belangrijke zoektermen op de eerste pagina komen.
Denk aan wanneer een klant zoekt naar een “personal trainer Amsterdam”, die persoon dan de websites bekijkt van de top 5 personal trainers.
Om goed te scoren in Google is het belangrijk om pagina’s goed in te stellen voor Google, dit hebben we al eerder uitgelegd in een vorige blog. Alleen komt het wel eens voor dat je iets vergeet of dat er fouten op je website staan.
Fouten op je website kan je achterhalen door website analyses te maken. Google indexeert elke pagina (mits je dit aangeeft) en ook fouten worden gezien. Een website met veel fouten, zal minder hoog scoren dan een website met weinig fouten.
Deze fouten kan je zelf achterhalen door gebruik te maken van verschillende tools die we verder in de blog gaan toelichten.
Meer klanten
Door hoog te scoren op verschillende zoektermen kan jij niet alleen meer verkeer krijgen, je zal automatisch ook een betere naamsbekendheid krijgen. Vooral voor personal trainers kan het lastig zijn om echt onderscheidend te zijn door toenemende concurrentie.
Om nieuwe klanten aan te trekken is het belangrijk om vertrouwen te krijgen. Hoog scoren in Google kan al ervoor zorgen dat mensen denken dat je professioneel bent. Uiteindelijk is het wel belangrijk dat jij je personal trainers website goed hebt ingericht, om je bezoekers daadwerkelijk te converteren tot klanten.
Sturen op resultaten
Een ander voordeel aan hoog scoren in Google is dat alle resultaten meetbaar zijn. Met Google Analytics kun je bijvoorbeeld al veel resultaten bekijken en zien hoeveel mensen op jouw website hebben geklikt, hoeveel conversies er zijn gemaakt etc. Dit is gunstig om te kunnen meten, want zo kun je zien of de doelen worden behaald die je opstelt als bedrijf.
Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je je marketingstrategie kan optimaliseren en je website nog beter in te zetten om meer klanten te krijgen. Vooral in de corona tijden zien we dat het online zoekverkeer toenemen en is het online zoeken een steeds belangrijker onderdeel in het beslissingsproces.
Meest voorkomende SEO fouten op een site
Om je alvast te helpen, willen we je een overzicht geven van de meest gemaakte fouten op een website. Verder in deze blog kan je lezen hoe jij deze fouten kan achterhalen, zodat je precies weet wat je op moet lossen.
Broken Links
Broken links zijn links die niet goed gekoppeld zijn, dit kan bijvoorbeeld komen door een typefout of doordat de URL is gewijzigd. Een broken link kan een bezoeker een vervelende ervaring geven, waardoor die sneller geneigd is om van je website af te gaan.
Intern doorlinken is juist goed voor je website, zodat Google meer inzicht heeft over de site structuur maar is ook goed voor je bezoeker. Een interne link kan er voor zorgen dat jouw verhaal duidelijk wordt. Klikken op interne links is ook goed voor je seo resultaten, omdat een bezoeker langer op je pagina blijft en dat je bouncepercentage verlaagd.
Trage laadtijd
Mensen worden steeds luier en ongeduldiger, daarom is het belangrijk dat je website snel is. Door een zwaar thema of door zware afbeeldingen is het mogelijk dat jouw website niet snel genoeg is. Niet iedereen heeft zin om 10 sec. te wachten totdat een pagina geladen is.
Door je website snelheid te optimaliseren, zal je dus zien dat je website gebruiksvriendelijk wordt en dit is weer goed voor Google. Misschien vind je zelf een trage website geen probleem, maar voor je doelgroep kan dit de reden zijn om toch voor een concurrent kiezen.
Missende title tags en meta omschrijvingen
Titel tags en meta omschrijvingen zorgen ervoor dat jij hoger kan scoren in de zoekresultaten, maar zorgen er ook voor dat mensen klikken op je website. In de Google zoekresultaten zien ze namelijk alleen maar je title tag en meta omschrijving. Als hier niets ingevuld wordt, gaat Google uiteindelijk zelf iets verzinnen en dit is vaak minder goed dan wanneer je zelf een tip geeft.
Er zijn diverse tools waarmee je dit in kan stellen, zo kun je bijvoorbeeld op een WordPress website gebruik maken van Yoast, Rankmath of SEOpress.
Uiteindelijk is Google altijd de baas en bepaald Google wat er getoond wordt in de zoekresultaten. Alleen het is wel goed om Google een handje te helpen.
Keyword spamming
Je leesbaarheid is belangrijk voor je gebruiksvriendelijk en veel ondernemers gaan hierbij nog de fout in door heel vaak het betreffende zoekwoord te gebruiken. Als in elke zin het zoekwoord staat kan dit vervelend over komen. Daarnaast is het zeker niet zo dat meer beter is. Keyword spamming kan er juist voor zorgen dat je een penalty van Google krijgt en dit is iets wat je wilt voorkomen.
Duplicate content
Duplicate content wilt zeggen dat bijvoorbeeld twee pagina’s identiek aan elkaar zijn. Dit wil je voorkomen, omdat Google anders niet weet welke pagina belangrijk is en kan je ook weer een penalty krijgen. Gedupliceerde content komt wel eens voor bij gastblogs. Zo denkt iemand er makkelijk vanaf te komen door zijn blog ook op een andere website te plaatsen.
Gedupliceerde content kun je voorkomen door de ‘dubbele’ pagina niet te laten indexeren door Google of door een Canonical Link te maken.
Tools om fouten te achterhalen
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om fouten op te sporen. Dit zijn tools die je website ‘crawlen’ en je uiteindelijk helpen om je website te optimaliseren. Natuurlijk kan je alles ook handmatig controleren om te kijken wat er niet goed staat, alleen neem ik aan dat je liever personal training staat te geven.
Door SEO tools in te zetten bij het analyseren van je website, krijg jij snel een overzicht met fouten. Er zijn verschillende tools die je in kan zetten, zo heb je betaalde tools en zijn er een aantal goede gratis tools. Het komt zelden voor dat je website helemaal foutloos is en daarom is het goed om regelmatig je website te ‘crawlen’.
Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog is een gratis SEO tool. Hiermee kan je makkelijk achterhalen of je bijvoorbeeld fouten hebt in meta omschrijvingen die missen, welke afbeeldingen geen juiste titel of alternatieve titel hebben, ‘broken links’ achterhalen en nog veel meer. Het handige aan deze tool is dat alles netjes, per categorie onder elkaar wordt gezet. Ook kan je makkelijk inzien waar de fouten zitten en zo zie je wat je op je website moet aanpassen.
Voorbeeld van missende meta omschrijvingen
Als voorbeeld kijken we naar de website van Grow Coaching. Uit de analyse zien we een overzicht van de URLS en meta omschrijvingen, zo blijkt uit de analyse dat er op drie pagina’s een meta omschrijving mist. Het zou dus voor dit bedrijf een optie kunnen zijn om deze toe te voegen zodat deze url’s worden geoptimaliseerd voor SEO.
Bij het goed instellen van een meta omschrijving adviseren we om de omschrijving niet te lang te maken, maar juist duidelijk te maken. Vertel wat mensen kunnen verwachten op de pagina er achter en eindig met een call 2 action.
Afbeeldingen optimaliseren
In dit voorbeeld kijken we naar de afbeeldingen die gebruikt worden op de site van Grow Coaching. Zoals in de afbeelding hierboven te zien is zijn er 76 afbeeldingen groter dan 100KB. Dat deze afbeeldingen zo groot zijn kan er voor zorgen dat de laadtijd van de pagina waar ze op staan vertraagd wordt. Als je je website helemaal goed geoptimaliseerd wil hebben dan probeer je deze afbeeldingen te comprimeren. Dit gaat niet altijd, maar dit is wel het streven.
Het verbeteren van je website snelheid is goed voor je gebruiksvriendelijkheid. Via Google Pagespeed Insights kan jij je eigen website snelheid analyseren.
Semrush
Semrush is een betaalde tool en hiermee kan je veel meer dan alleen je website analyseren en optimaliseren. Semrush kan je ook inzetten om een zoekwoord onderzoek te doen of om een concurrentieanalyse te maken.
Bij een analyse krijg je een duidelijk overzicht van de zaken die niet goed staan op je website. Zo krijg je ook de foutmeldingen in verschillende gradaties te zien. De errors zijn de problemen die daadwerkelijk impact hebben op je Google resultaten en dus noodzakelijk om direct aan te pakken.
Voorbeeld
Voor het voorbeeld van SEMrush hebben we een analyse gemaakt van onze eigen afbeelding. Zo zien je o.a. dat interne links ‘kapot’ zijn, er gedupliceerde title tags staan en dat twee afbeeldingen niet goed staan.
Een broken link is een interne link die niet goed in ingesteld en naar een foutieve pagina verwijst. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de URL van een pagina is gewijzigd of dat je een pagina hebt verwijderd.
Het is belangrijk om te zorgen dat alle links op je website werken zodat mensen goed terecht komen als ze ergens naar zoeken. Dit is voor ons dus nog iets om aan te werken.
Ook geeft Semrush waarschuwingen voor wat kleinere dingen waar op gelet moet worden. Zo zien we dat er pagina’s zijn zonder meta beschrijvingen. Sommige van de foutmeldingen kun je zelf oplossen, maar sommige moet je door je web developer laten nakijken. Het is dus belangrijk om regelmatig te checken of er foutmeldingen zijn op je website zodat je altijd kan zorgen voor een goed geoptimaliseerde website.
Google analytics
Met Google analytics krijg je een overzicht over hoe je website presteert. Je kan hier makkelijk analyseren welke pagina’s goed presteren en welke minder goed. Het is belangrijk om dit te weten zodat je weet welke pagina’s je moet aanpassen.
Dit is dan vaak niet het technische gedeelte, zoals een foutieve interne link maar draait vaker om de inhoud van de pagina. Door te achterhalen welke pagina’s niet goed scoren op Google is het gemakkelijker om de juiste pagina aan te passen.
Wat mis je op de pagina, waardoor deze niet goed scored?
Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de content niet interessant is voor de doelgroep, je geen ‘rijke content’ hebt gebruikt in je blog of dat er te weinig tekst op staat waardoor Google niet weet wat er mee gedaan moet worden.
Google analytics is ook handig om het aantal conversies te bekijken en om te vinden waar mensen naar zoeken op je website.
Zo kun je bijvoorbeeld gaan kijken welke producten of diensten beter verkopen en kun je gaan focussen om andere producten beter te promoten óf juist om nog meer uit je goed verkopende producten of diensten te halen.
Maar door middel van Google Analytics krijg je ook meer inzicht in je doelgroep en naar de uitstappagina’s.
Verkoop je bijvoorbeeld producten en zie je dat mensen veel afhaken tijdens het afrekenen? Probeer dan je conversiepercentage te verhogen door je afrekenpagina te optimaliseren. Een tool voor een betere afrekenpagina is Plug and Play.
Geen Google Analytics geïnstalleerd? Snel doen!
Google Search Console
Met Google Search Console kun je de prestaties van je website analyseren. Je kunt achterhalen waar de fouten zitten op je website en wat je moet doen om deze te verbeteren. Ook is het handige van de Google Search Console dat je kunt zien hoe je website presteert op verschillende apparaten. Zo kun je achterhalen of het bijvoorbeeld op mobiele apparaten heel anders presteert dan dat je zou willen.
Daarnaast kan je van Google Search Console zelfs meldingen krijgen als er nieuwe fouten zijn gevonden op je website. Ook is het belangrijk om een sitemap up te loaden naar Google en dit kan je doen via Google Search Console.
Een andere handige tool op Google Search Console is prestaties. Met prestaties kan je erachter komen welke zoektermen mensen gebruiken die op je pagina zijn gekomen. Je kan niet alleen zien welke termen mensen gebruiken, maar ook hoeveel weergave je hebt en hoeveel kliks.
Merk je dat je veel weergave hebt, maar weinig kliks? Dan kan je bijvoorbeeld je Site titel en meta omschrijving beter omschrijven, zodat mensen sneller klikken.
Ook is het mogelijk om Google Search Console te gebruiken om te kijken welke websites naar jouw site doorverwijst, wat uiteindelijk goed is voor je autoriteit.
Hier zien we als voorbeeld dat de ingevoerde URL niet gevonden is. Met deze informatie zie je dus wat je moet aanpassen om je website te optimaliseren. Zodra je dit probleem hebt opgelost zal je website weer verder geoptimaliseerd zijn.
6 tips om je website te optimaliseren voor Google
We zullen nu een aantal tips geven waarmee jij jouw website goed kan optimaliseren om hoger te scoren in Google. Je zult niet altijd alle tips tegelijk te hoeven toepassen, maar het is belangrijk om te kijken waar jouw website op dat moment behoefte aan heeft.
Kies pakkende en relevante H1 en HTML titels.
De H1 titel van je pagina is het eerste wat je bezoeker ziet. Je wil zorgen dat dit de aandacht van je bezoekers trekt. Je H1 titel is in veel gevallen ook je HTML titel. Dit is dus de titel die mensen op Google zien. Deze moet pakkend en relevant zijn, want mensen zullen hier op zoeken. Zorg ook dat deze niet te lang zijn, maar straight to the point.
Maak duidelijke meta beschrijvingen.
Het is belangrijke om een duidelijke en relevante meta beschrijving te schrijven. De meta beschrijving moet de bezoeker in een aantal regels vertellen wat ze op deze pagina kunnen vinden. Voor optimalisatie heeft een meta beschrijving geen waarde, maar Google geeft ‘punten’ aan je website als je een hoge click through rate hebt. Het is dus vooral belangrijk om te zorgen dat mensen op jouw website klikken en niet op die van je concurrent.
Comprimeer afbeeldingen op je website
Te grote afbeeldingen kunnen zorgen voor een langere laadtijd van je pagina. Een handige regel om je aan te houden is om te proberen afbeeldingen onder de 100KB te houden. Dit zal zorgen dat de laadtijd van de pagina niet te lang wordt.
Controleer of afbeeldingen de juiste bestandsnaam en alternatieve tekst hebben
Je denkt nu misschien, waarom is dit belangrijk? Google kan zien of afbeeldingen de juiste bestandsnaam hebben. Daarom moet je zorgen dat je deze altijd toevoegt aan de afbeeldingen.
Maak broken links weer werkend
Het kan voorkomen dat interne links en externe links niet meer werken of dat ze bezoekers naar de verkeerde pagina sturen. In de meeste gevallen kun je dit zelf oplossen, maar soms moet je je web developer hiervoor inschakelen.
Maak gebruik van gerelateerde zoekwoorden
Het is belangrijk om te onderzoeken waar mensen veel op zoeken. Zodra je dit weet ga je deze zoekwoorden toepassen op je website. Met deze zoekwoorden zal je hoger in Google komen te staan, omdat het relevant is voor je bedrijf of je onderwerp van je artikel.
Stel dat jouw bedrijf zich focust op het aanbieden van vitamine en supplementen. Dan ga je eerst onderzoeken waar mensen op zoeken als ze op zoek zijn naar dit soort supplementen. Als je dit weet, ga je gebruik maken van deze zoektermen en zorgen dat je deze verwerkt op je website.
Conclusie
Er zijn dus een hoop verschillende manieren om je website te optimaliseren om hoger te scoren in Google. Het is belangrijk om regelmatig je website te analyseren en te kijken wat je precies moet doen om je website te optimaliseren. In de meeste gevallen kun je zelf de foutmeldingen op je website oplossen, maar soms moet je hiervoor je web developer inschakelen. Hopelijk zijn deze tips waardevol en kun je deze toepassen! Mocht je er niet uitkomen, neem dan contact op zodat we je kunnen helpen!