Als personal trainer zichtbaar op Google dankzij lokale SEO

Als personal trainer zichtbaar op Google dankzij lokale SEO

[vc_row pix_particles_check=””][vc_column][vc_column_text]

Als personal trainer ben je vaak gebonden aan de sportschool of personal training studio waar je training geeft. De klanten komen dan ook altijd uit de buurt van de plek waar je training geeft. Lokale seo is belangrijk om gevonden te worden en om aan nieuwe klanten te komen. In deze blog geef ik je tips hoe jij als personal trainer beter gevonden kan worden. 

 

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Als personal trainer wil je ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt. Natuurlijk is mond tot mond reclame je beste marketingmiddel, maar je klanten zijn ook online naar je op zoek. Lokale seo is dan ook niet anders dan ervoor zorgen dat jij gevonden wordt in Google, of ook wel zoekmachine optimalisatie. 

 

Google is er voor de gebruiker

Google heeft maar één doel en dat is dat gebruikers van Google zo optimaal mogelijk bediend worden en de antwoorden op al hun vragen vinden. Het is eigenlijk dan ook niks meer dan een vraag en antwoord machine dezer dagen. 

Door de jaren heen heeft Google zijn zoekmachine verbeterd en weet het ook steeds beter in te spelen op de behoefte van de gebruiker. Als iemand in Amsterdam op zoek is naar een personal trainer dan laat google resultaten zien van personal trainers uit Amsterdam. 

 

Google zoekresultaten personal trainers

100% dus dat mensen ook in jouw omgeving online op zoek zijn naar een trainer uit de buurt. 

 

Mond tot mond reclame is minder

Ik snap dat je als personal trainer misschien denkt dat je geen internet marketing praat nodig hebt, omdat je klanten je grootste fans zijn en vol lof over jou rondvertellen. Helaas zien we door de Corona maatregelen minder mensen en zwakt je beste marketingtool af. Tijd om aanpassingen te maken dus!

 

Tips om lokaal gevonden te worden

Nu je weet waarom het als personal belangrijker is om aanwezig te zijn in de grootste zoekmachine, is het belangrijk om te kijken naar de praktische kant. Wat kan jij doen om beter gevonden te worden in Google om meer leads en uiteindelijk klanten te krijgen.

 

Stel je website goed in

Online gevonden worden begint natuurlijk bij een goede website. Ik wil in deze blog geen tijd besteden hoe jij een goede website kan maken, maar als je er nog geen één hebt kan je makkelijk een website opzetten met bijv. Phoenix. 

Bij het goed instellen van je website, kan je beginnen bij een aantal basis on-page seo factoren die veel personal trainers nog niet goed toepassen. 

 

On-page seo factoren

On-page seo factoren zijn de factoren die jij in kan stellen om Google een handje te helpen bij het indexeren van je website. 

 

Titel

De titel zorgt ervoor dat zowel de bezoeker als Google weet waar deze pagina over gaat. Het is wel van belang dat de inhoud van de pagina overeenkomt met titel. Je wilt namelijk je bezoeker of de grootste zoekmachine van het internet niet misleiden.

 

URL

De URL van je pagina is een belangrijk element en kan je dan ook op veel websites zelf instellen. Houd de url kort maar duidelijk. bijvoorbeeld; jouwwebsite.nl/personal-trainer-amsterdam. 

 

Content

De content op de pagina kan je optimaliseren voor seo door bijvoorbeeld, af en toe het keyword terug te laten komen. Let er echter wel op dat gebruiksvriendelijkheid en leesbaarheid voor Google altijd nummer één heeft. Als jij je tekst te veel optimaliseert voor Google door in elke zin het keyword te laten vallen kan je kans maken op een ‘penalty’. 

 

Kopjes in je teksten

Je tekst opdelen in verschillende alinea’s met aparte kopjes helpt om meer structuur te krijgen in je tekst. Hierdoor wordt het ook een stuk gebruiksvriendelijker en scoor je weer punten bij de lezer en dus de zoekmachine. Je moet in je achterhoofd houden dat mensen eigenlijk van nature een beetje lui zijn, ze scannen een pagina liever dan dat ze alle tekst lezen. Door je tekst op te delen in verschillende koppen is het voor de bezoeker dus makkelijk te scannen en kan hij sneller antwoord krijgen op zijn vraag.

 

Afbeeldingen/ videos

Ik heb het al gehad over dat mensen van nature lui zijn en liever scannen dan alles lezen. Door video’s en afbeeldingen te gebruiken in je teksten kan je het nog gebruiksvriendelijker maken en je verhaal meer ‘gevoel’ geven. 

Wist je dat gevoel een belangrijke factor is om op in te spelen als je wilt dat mensen een bepaalde handeling uit gaan voeren?

Ook je afbeelding en video’s kan je optimaliseren voor Google. Vul bijvoorbeeld bij elke afbeelding altijd een goede titel in en vul de ALT-tekst in. Google afbeeldingen is namelijk de 2e grootste zoekmachine van het internet, naast Search natuurlijk.

 

Meta description en Titel Tag

Als iemand zoekt naar personal trainer Amsterdam, dan zie je de resultaten van website die hoog scoren met de betreffende metagegevens zoals Meta description en Titel Tag. De titel tag is de titel van de pagina en de meta description is een korte stuk tekst waarmee je mensen een indicatie geeft wat ze op deze pagina kunnen verwachten. 

Twee tips hiervoor is om je zoekwoord zo ver mogelijk naar voren te brengen in je meta description en titel tag en je meta description altijd te eindigen met een duidelijke call 2 action. 

 

SEO instellingen voor personal trainers

Maak de meta titel niet langer dan 65 karakters en de meta beschrijving niet langer dan 150.

 

Snelheid

Naast deze zaken is het ook erg van belang dat je website gebruiksvriendelijk is op zowel mobiel als desktop. Ja je leest het goed, eerst mobiel daarna desktop. Daarnaast natuurlijk de snelheid. Niemand houdt er van om te wachten tot een website uiteindelijk geladen is. Voor snelle mobiele pagina’s kan je bijvoorbeeld gebruik maken van AMP pagina’s. Kijk ook goed naar je afbeeldingen, video’s en/of iconen die je gebruikt. Die mogen niet te zwaar zijn en kan je vaak het beste comprimeren.

 

Google mijn bedrijf

Zelfs als je nog geen website hebt is het belangrijk dat jij ‘Google Mijn Bedrijf’ aanmaakt. Hiermee worden o.a. je contactgegevens makkelijk weergegeven in Google als mensen specifiek naar jou op zoek zijn, maar word je ook weergegeven in Google Maps. Wel zo handig als een nieuwe klant wilt weten waar hij moet zijn bij de eerste proeftraining. 

 

Google mijn bedrijf instellen

 

Maak je account volledig

Het is belangrijk dat jij je GMB pagina zo goed mogelijk instelt door al je gegevens in te vullen. Waar je ook op moet letten is om afbeeldingen en/of video’s toe te voegen, zodat mensen weten hoe de buitenkant van je sportschool of studio er uit ziet maar ook wie de vrolijke personal trainer is. 

Je logo is ook een belangrijk onderdeel van het compleet maken van je account, je logo is immers het beeldvorm van je bedrijf. Overige zaken waar je aan moet denken is invulling van je diensten.

Google wilt zeker weten dat jij de eigenaar bent van het bedrijf en stuurt je daarom per post een verificatie code toe. Met deze code kan jij bewijzen dat jij de eigenaar bent en wordt je profiel weergegeven.

 

Recensies verzamelen

Recensies is een belangrijk onderdeel om autoriteit en vertrouwen te krijgen bij je volgers en/of website bezoekers. Via ‘Google Mijn Bedrijf’ is het eenvoudig om recensies te verzamelen. Op je GMB pagina kunnen andere bezoekers direct zien wat je gemiddelde score is en kunnen ze alle recensies lezen van mensen die jij al eerder hebt geholpen. 

 

TIP: Reageer altijd op deze recensies en bedank de mensen altijd die tijd hebben vrij gemaakt om jou een recensie te geven. 

 

Lokale blogs

Om hoger te scoren in de zoekmachines is het schrijven van blogs een onderdeel die niet mag missen in je contentstrategie. Niet alleen kan je blogs gebruiken als content kanon voor je mail, social-media en website, maar het is ook goed om meer bezoekers naar je website te krijgen. Vooral als personal trainer is het belangrijk om te laten zien dat je kennis hebt om mensen te helpen. 

Bloggen is dus belangrijk, nu snap ik dat je niet goed begrijpt hoe dit je lokale vindbaarheid kan verbeteren. Als je een blog schrijft, bijvoorbeeld over afvallen, wordt dit niet alleen gevonden door mensen uit jouw omgeving, maar je kan wel specifieke tips geven. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan populaire wandelroutes, gezonde (afhaal)restaurant opties of laat zien welke sportparken er allemaal in de buurt te vinden zijn. 

Simpele blogs die specifiek gemaakt zijn voor mensen uit jouw omgeving. Misschien dat dit niet de meeste bezoekers naar je pagina trekt, maar de bezoekers die je krijgt zijn wel heel specifiek en passen direct aan op de doelgroep die jij wilt bereiken. 

 

Samenwerkingen

Netwerk is een belangrijk onderdeel van een succesvolle onderneming en door middel van samenwerkingen kan jij niet alleen je netwerk verbreden, maar ook je zichtbaarheid. Bloggen is (als het goed is) nu een onderdeel van je marketingstrategie, alleen om continu op ideeën te komen kan nogal lastig zijn. Ga daarom op zoek naar verschillende partners om mee samen te werken. 

Favoriet restaurant waar jij altijd gezonde maaltijden besteld? Vraag een kortingscode of een actie voor je volgers! 

Delicatessenzaak met o.a. noten? Vraag of de eigenaar zin heeft in een samenwerking om een ‘gezondheidsmix’ te maken.

Supermarkt waar jij altijd je boodschappen doet? Vraag of jij een lijst mag maken met gezonde boodschappen of tips om niet met chocola in je winkelmand te eindigen. 

Zoals je ziet zijn er voldoende mogelijkheden om samenwerkingen op te zetten, waar jij weer content mee kan maken. Als een blog voor beide partijen interessant is, is de kans ook groot dat de blog wordt gedeeld onder de volgers van het bedrijf waar je mee samenwerkt. 

 

Social-media met locatie en hashtags

Iedereen zit tegenwoordig op social-media, jong en oud, in grote steden en in kleinere dorpen. Met de komst van social-media is er veel veranderd en gebruiken mensen hun telefoon meer dan ooit. Jouw doelgroep zit ook op social-media. 

Er zijn verschillende strategieën die jij toe kan passen om je eigen social-media bereik te vergroten. Maar nieuwe klanten komen bij jou uit de buurt, het is dan ook belangrijker als jij volgers weet te verkrijgen uit je buurt. Een belangrijke strategie hiervoor is om lokale hashtags en locaties te gebruiken. 

Door lokale hashtags en locaties te gebruiken kan jij je social-media bereik vergroten. Je content wordt dan niet alleen gepubliceerd onder je eigen volgers, maar is ook zichtbaar voor mensen die een specifieke hashtag zoals #Amsterdam volgen of een specifieke locatie volgen. Je hoeft hier niet alleen de namen van steden te gebruiken maar gebruik bijvoorbeeld ook hashtags zoals Vondelpark of Oosterpark. 

 

Domein autoriteit versterken

Elke internetpagina heeft een bepaalde domein autoriteit die de waarde van je interdomein aangeeft. Domein autoriteit (DA) is belangrijke voor je posities in de zoekmachine en dus ook goed voor je lokale vindbaarheid. Een tool om je DA score te achterhalen is bijvoorbeeld: MOZ of Semrush. 

 

Linkbuilding

Je DA waarde kan je verhogen door o.a. linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die naar de eigen site verwijzen. Hiermee krijg je meer bezoekers naar je website en geef je een signaal aan Google dat jouw pagina/ website  interessant is voor de gebruiker. Hoe interessant voor de gebruiker, des te hoger in Google. 

Voor je lokale vindbaarheid kan je dus denken om backlinks te verzamelen van lokale startpagina’s zoals bijvoorbeeld amsterdam-bedrijven.startpagina.nl. Startpagina’s zijn alleen niet de beste optie om je DA score te verhogen, omdat deze pagina’s zelf niet zoveel waarde bevatten. Startpagina’s zijn dan vaak ook ‘saaie’ pagina’s waar je links kan vinden die verwijzen naar andere pagina’s. 

 

Linkruil mogelijkheden

Ik heb het al eerder gehad over samenwerkingen. Deze samenwerkingen zorgen er voor dat jij nieuwe content hebt, maar een ander belangrijke voordeel is dat je ook backlinks kan verzamelen. Als de lokale smoothiebar en notenbar een backlink naar jouw personal trainings website stuurt dan geef je een signaal aan Google dat jij een bedrijf hebt in de gezondheidsbranche. 

Door bovenstaande tips toe te gaan passen zal jij ervoor zorgen dat jij lokaal beter gevonden gaat worden en hierdoor ook een betere naamsbekendheid gaat krijgen. Dit pas je natuurlijk allemaal maar toe met maar één doel: Meer mensen helpen om gezond en fit te zijn. 

Ik wil dan ook echt benadrukken dat lokale vindbaarheid een belangrijk onderdeel moet zijn van je strategie om jouw bedrijf te laten groeien. Hoe beter jij gevonden wordt, des te meer mensen jij kan helpen. 

Wil je mij laten weten als je het gaat toepassen? 

 

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Nigel May
Nigel May
Eigenaar en Online Marketing Strateeg
onlinemarketingpt.nl

Nigel helpt Personal Trainers om online zichtbaar te zijn en kwalitatieve leads aan te trekken voor een volle agenda.

Gerelateerde blog artikels