Waarom je moet bloggen en hoe jij in 7 stappen een blog schrijft die scoort op Google

Waarom je moet bloggen en hoe jij in 7 stappen een blog schrijft die scoort op Google

Bloggen is voor elk bedrijf een slim marketinginstrument om toe te voegen aan de contentstrategie. Alleen niet iedereen vindt het makkelijk om lange informatieve teksten te schrijven. In dit artikel deel ik je mijn stappenplan om te beginnen met blog en kan jij 7 stappen volgen voor je eerste blog.

Wat is bloggen?

Een blog is eigenlijk een website waar je nieuws en artikelen op publiceert, alleen tegenwoordig is het meer een onderdeel van een website. Misschien heb je zelf ook al een website met een blog, alleen zit daar een virtueel laagje stof op met oude artikelen die je bij livegang hebt gepubliceerd.

Bloggen is dus het schrijven van content voor je op je blog pagina.

Waarom zou je überhaupt blogs schrijven?

Helaas zijn er nog maar weinig bedrijven die echt actief bloggen, maar het is nog steeds een sterk middel om je autoriteit en zichtbaarheid te vergroten. Natuurlijk leven we in een modernere wereld en zou je zeggen, dat niemand meer zin heeft om een artikel te lezen. Ze kijken liever een YouTube video of lezen je IG post voor de samenvatting. Toch is bloggen erg belangrijk en dat leg ik hieronder uit.

Inspelen op de klantreis

Niet elke klant die je hebt belt je op en neemt je product of dienst af. In veel gevallen zou de klantreis of ook wel de Customer Journey genoemd, anders en vooral langer zijn.

Een klantreis / Customer Journey is de visuele weergave van de weg die de klant aflegt bij de aanschaf van een dienst of product. Om de klantreis goed in kaart te brengen is het dus heel belangrijk dat jij je klant kent en duidelijk inzicht hebt in de stappen die de klant moet nemen voordat je product / dienst wordt afgenomen.

klantreis voor het bloggen

See, think, do care model.

Een makkelijk model wat je kan gebruiken voor een duidelijk overzicht van de klantreis is het See, Think, Do Care model van Google.

Hierbij bestaat de klantreis uit 4 fases:

See: De eerst fase is de See fase en deze fase draait om zichtbaarheid en het eerste klantcontact. Dit is bijvoorbeeld de fase dat de klant je tegenkomt via een advertentie, social media post, blog of een ander medium. In deze fase kan het zijn dat de klant nog geen probleem heeft of een bepaalde behoefte heeft.

Voorbeeld:
Stel je bent een personal trainer in Amsterdam, dan kan het zijn dat deze klant wel een sportschool abonnement heeft, maar nog nooit heeft nagedacht over het inschakelen van een personal trainer.

Manieren om in te spelen op de See fase:

  • Waardevolle blog content (oriënterend)
  • Informatie social media post bijvoorbeeld Instagram
  • Branding campagnes
  • Advertenties aan breed publiek

Think: De tweede fase is de Think fase en in deze fase maakt de klant meer een overweging om een oplossing te zoeken voor zijn probleem. Dit betekent nog niet dat de klant al overgaat tot aankoop, maar hij denkt erover na om iets of iemand in te schakelen. De klant gaat bijvoorbeeld kijken naar vergelijksite of doet onderzoek op Google om te kijken naar welke partijen hij eventueel kan inschakelen.

Voorbeeld:
De klant uit het eerdere voorbeeld heeft al een tijdje een abonnement in een sportschool en heeft als doel om af te vallen. Alleen nadat hij het al een half jaar zelf heeft geprobeerd denkt hij er over na om hulp in te schakelen. De persoon zoekt online naar Personal Trainers naar Amsterdam, komt op verschillende websites en vergelijkt alle trainers, leest recensies en volgt personal trainers of coaches op social media.

Manieren om in te spelen op de Think fase:

  • Je bedrijf terug laten komen bij vergelijkingswebsites
  • Andere partijen over je laten schrijven
  • Verzamelen van recensies bij externe recensie bedrijven
  • Doelgroep aanspreken via social ads
  • Pagina’s optimaliseren voor zoekwoorden die specifiek het probleem op moeten lossen

Do: De Do fase is de fase dat de klant overgaat tot conversie. De definitie van conversie kan voor elk bedrijf verschillen, het kan zijn dat de klant een aankoop doet, afspraak maakt of contact met je opneemt.

Voorbeeld:
De klant uit het voorbeeld heeft verschillende personal trainers bekeken en heeft ervoor gekozen om proeflessen in te plannen bij verschillende trainers. Na het afnemen van verschillende proeflessen heeft de klant een keuze gemaakt en kiest voor een traject bij een personal trainer uit Amsterdam West.

Manieren om in te spelen op de Do fase:

  • Maak het makkelijk voor klanten om de conversies uit te voeren
  • Conversie campagnes op Google (SEA) en Social-ads
  • Cadeautjes als huidige klanten nieuwe klanten aanleveren

Care: De laatste fase is misschien wel de belangrijkste fase, die door veel bedrijven nog erg onderschat wordt. Dit is namelijk de fase na de aankoop en hierbij wil je focussen op het opbouwen van de relatie met je klant. Je wilt dat klanten fan / ambassadeurs van je worden.

Veel bedrijven zijn zo gefocust op nieuwe klanten dat ze oude klanten vergeten, terwijl de kans groter is dat een oude klant opnieuw een aankoop bij je doet dan een nieuwe klant.

Manieren om hierop in te spelen:

  • Persoonlijke kaartje / pakket voor een nieuwe klant
  • Kaartje als de persoon jarig is
  • Regelmatig inchecken of alles nog goed gaat bij de klant
    Werken met challenges om de klant uit te dagen

Content

Nu we duidelijk hebben wat bloggen precies is en welke fases er bestaan voor een klant officieel iets bij je afneemt is het goed om te kijken naar de voordelen. Dit artikel heb ik geschreven om je meer inzicht te geven over waarom en hoe jij kan bloggen.

Bloggen is content.

Content is king.

Content is een verzamelwoord voor alles dat informatie kan overdragen en content is voor elk bedrijf belangrijk. Elk bedrijf weet dat er content geplaatst moet worden om meer zichtbaarheid te krijgen (see fase). Bloggen is makkelijk vorm van content die jij makkelijk kan hergebruiken.

Content recyclen
Misschien herken je het wel, van die dagen dat je met je handen in je haren zit en niet weet wat voor content je nog moet delen. Eigenlijk kan je deze content al makkelijk tackelen door een goede contentstrategie te hebben en altijd een waslijst aan content ideeën te hebben.

Alleen als je dit niet doet kan je content ook altijd hergebruiken en blogs zijn daar een perfect voorbeeld van. Een langere blog van ongeveer 2000 woorden kan je bijvoorbeeld makkelijk opdelen in 4 verschillende Instagram posts. Naast social media content kan je het ook gebruiken om dit in te spreken voor een podcasts of om er een YouTube video over te maken.

contentstrategie-blogs

1 lange blog zorgt dus voor verschillende stukken content op verschillende kanalen, waardoor je zichtbaarheid alleen maar toe gaat nemen!

Het belang van contentmarketing is dat de content die je deelt relevant is, kwalitatief en waardevol voor je doelgroep.

Bezoekers naar je website voor SEO

Vooral voor personal trainers en bedrijven in de fitnessbranche is bloggen slim om te doen. Binnen de fitness industrie zijn er namelijk veel vragen waar mensen naar op zoek zijn en waar zoeken die op?

Google.

Om gevonden te worden in Google is het belangrijk om je blog SEO proof te maken. In een ander artikel ga ik hier dieper op in, maar het is goed om te beseffen waar Google voor is en waar het voor gebruik wordt.

Google wordt gebruikt als een vraag en antwoordmachine en binnen elke branche zijn er wel veel voorkomende zoekopdrachten waar jij op gevonden wilt worden. Om meer bezoekers naar je website te trekken is het dus handig om te bloggen en de blog goed in te richten voor SEO.

Vooral binnen de gezondheid- en fitnessindustrie zijn mensen direct op zoek naar tips om af te vallen, gezonde recepten of handige trainingsschema’s voor thuis. Bloggen zorgt er niet direct voor dat jij meer klanten krijgt, wel zorgt het ervoor dat jij je zichtbaarheid kan vergroten en een zaadje plant in de hoofd van de bezoeker.

Meer bezoekers op je website is namelijk handig voor je retargeting advertenties, maar naast dat kan een goed bezochte website ook nog veel geld opleveren. Zo kan je website aanmelden bij Google Adsense en andere bedrijf reclame laten maken op je website of kan je werken met affiliates deals.

9 Tips om je blog SEO proof te maken

  1. Eenmaal een H1 (titel) met het zoekwoord
  2. Zoekwoord in je eerst alinea (inleiding)
  3. Zoekwoord terug laten komen in je H2 en andere koppen
  4. Blog voorzien van rijke content zoals foto, video en infographics.
  5. Zoekwoord verwerken in titel afbeelding en alt-tekst met zoekwoord of soortgelijk zoekwoord
  6. Kijk uit voor keyword spamming
  7. Gebruik semantische zoekwoorden (zoekwoorden die er op lijken)
  8. Maak je blog leesvriendelijk voor de bezoeker
  9. Site title + meta omschrijving invullen met het zoekwoord

Autoriteit en expert status

Een ander heel belangrijk voordeel om te beginnen met schrijven van blogberichten is om meer autoriteit te krijgen in de branche. Om jezelf te onderscheiden t.o.v. je concurrenten is het belangrijk om een expert status krijgen.

Een expert in een niche onderscheidt zich altijd van een generalist. Een voorbeeld hiervoor is bijvoorbeeld een goede personal trainer die gefocust is op vrouwen die zwanger zijn (geweest). Vrouwen die zwanger zijn willen alleen maar begeleiding van een expert en niet zomaar van een personal trainer die totaal geen ervaring heeft met pre of postnatale fitness.

De verkeerde oefeningen / trainingen kan zorgen voor grotere problemen waar de persoon niet op zit te wachten. Een algemene personal trainer die zich geen focus doelgroep heeft kan sneller vervangen worden door een automatische app of systeem die persoonlijke trainingsplannen maakt.

Om autoriteit te krijgen in je niche is het dus belangrijk om kennis te delen. Door waardevolle content te leveren aan je doelgroep kun jij gezien worden als expert op een bepaalde vakgebied.

Naast bloggen kan je natuurlijk ook een boek schrijven, een podcast beginnen of waardevolle content delen op YouTube.

Als een persoon bezig is met afvallen en dankzij jouw tips al zelf 5kg afgevallen is, dan kan hij jou zien als expert voor vetverlies. Heeft deze persoon begeleiding nodig, dan klopt hij waarschijnlijk bij jou aan omdat hij dankzij jouw tips al zoveel succes heeft behaald.

In 7 stappen een blog schrijven

Overgehaald om te gaan bloggen? Mooi! Dan leg ik je nu uit hoe je kan beginnen met bloggen. Een goede blog schrijven is namelijk niet alleen een aantal woorden op papier zetten en publiceren.

Een goede blog vraagt om voorbereiding en onderzoek, zodat je 100% weet dat jouw blog waardevol gaat zijn voor je doelgroep en gevonden kan worden op het internet.

Doel van de blog duidelijk hebben

Voordat je begint met schrijven is het goed om het doel van de blog duidelijk te hebben. Is het een blog om je kennis te delen voor mensen bijvoorbeeld in de oriëntatiefase of wil je de blog schrijven, zodat mensen overgaan tot een conversie?

Bij een blog die gaat over de oriëntatiefase kan je bijvoorbeeld tips geven voor het afvallen. Hierbij deel je waarde en praktische tips, zodat de persoon hier zelf mee aan de slag gaat.

Een blog waarbij je wilt dat mensen sneller overgaan naar de ‘Do fase’ kan gaan over ‘Hoe een Personal Trainer je kan helpen bij het afvallen’. Deze blog gaat niet zo zeer over hoe het afvallen maar werkt, maar vooral waarom de persoon misschien moet nadenken om en trainer in te schakelen. De kans op conversie is bij deze blog groter dan bij een fase waarin je alleen pure kennis deelt.

(zoekwoord)onderzoek

Om je blog te laten scoren op Google is het belangrijk om eerst onderzoek te doen. Op welk zoekwoord wil je dat je website gaat scoren en wat is de concurrentie of het zoekvolume?

Zoekwoorden kunnen we onderverdelen in short tail en long tail zoekwoorden.

Short tail zoekopdrachten

Short tail zoekwoorden zijn korte zoekopdrachten die nog niet echt specifiek zijn. Een voorbeeld hiervoor is: afvallen.

Afvallen heeft een hoog zoekvolume, alleen weet je niet goed wat de zoekintentie van de zoeker is. Wilt de persoon tips? Is hij / zij op zoek naar recepten voor afvallen of wilt die weten hoe afvallen werkt.

Long tail

Long tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten met meerdere woorden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld; gezonde recepten om af te vallen met kip

Een langere en specifieke zoekopdracht met een lager zoekvolume, maar wel een concrete zoekopdracht..

Zoekwoord onderzoek tools

Een tool die je hiervoor kan gebruiken is bijvoorbeeld Ubersuggest, waarbij je o.a. onderzoek kan doen naar de moeilijkheidsgraad, concurrentie en het maandelijks zoekvolume.

Een ander tool die je kan gebruiken om inzicht te krijgen of een bepaald onderwerp momenteel populair is, is Google Trends. Google Trends combineert zoekwoorden met locaties, maar ook met andere zoekwoorden.

Is het erg als een onderwerp maar een zoekvolume heeft van 10 zoekopdrachten per maand? Nee, zeker niet. Vaak is het zo dat zoekwoorden met een laag zoekvolume ook minder concurrentie hebben en het dus makkelijker is om op te scoren.

Meerdere artikelen met een lager zoekvolume, waarbij jij hoog scoort in de SERPS, kan toch zorgen voor honderden extra bezoekers per maand.

Vragen bij je zoekwoord

Tijdens je blog wil je misschien antwoord geven op bepaalde vragen, maar hoe weet je nou welke vragen mensen hebben? Ook hiervoor zijn weer verschillende tools te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld Google zelf gebruiken. Door je zoekwoord in te typen krijg je vanzelf tussen de resultaten te zien: ‘Mensen vragen ook”

Of Answer The Public, waarmee je een waslijst aan vragen krijgt die je mee kan nemen tijdens het bloggen.

Onderzoek naar concurrentie

Een andere methode die je kan gebruiken om te weten waar je over moet schrijven of wat voor content je moet plaatsen is om onderzoek te doen naar de concurrentie. Vul het zoekwoord eens in op Google en kijk welke andere pagina’s er omhoog komen.

Hoe ziet die blog er uit en welke (deel)onderwerpen bespreken zij op de pagina?

Door een pagina te analyseren kan je voor jezelf nagaan wat jij ook moet doen of wat je in ieder geval wilt verbeteren. Jij wilt natuurlijk hoger scoren in de zoekresultaten dan je concurrenten.

Je kan hier ook tools voor gebruiken zoals Semrush.

Indeling maken met koppen

Om je blog overzichtelijk te maken is het goed om een koppenstructuur aan te houden. Elke pagina heeft maar de mogelijkheid voor 1 belangrijkste kop, dit noemen we de H1. Vaak is dit ook de titel van de pagina.

Hierna komen de koppen die staan in de tekst zoals een H2, H3 en een H4. Hoe verder je getal achter de H afneemt, hoe minder belangrijk het is voor de zoekmachine. Wil je binnen de H2 koppen nog meer koppen plaatsen, dan gebruik je de H3. Wil je binnen de H3 koppen gebruiken, dan gebruik je de H4.

Door van te voren al een duidelijke indeling te maken met je koppenstructuur is het voor jezelf een stuk makkelijk om een blog te schrijven.

Een andere reden om te werken met verschillende koppen is omdat wij mensen lui zijn. We willen niet altijd alles lezen, soms willen we artikelen scannen en alleen een deel lezen.

Dan maak je het voor die persoon gebruiksvriendelijk, omdat hij/zij dankzij de koppen makkelijk weet waar die persoon moet beginnen met lezen.

Informatie verzamelen

Onderzoek gedaan en de structuur is opgezet, dan is het nu tijd om je nog even extra te verdiepen in de theorie voor de blog. Door jezelf helemaal onder te dompelen in een bepaald onderwerp maak je het voor jezelf een stuk makkelijker om te schrijven.

Natuurlijk moet je tijdens het schrijven nog wel eens het een en ander opzoeken, echter is het fijner als je lekker door kan typen. Minder afleiding, is meer focus, is sneller klaar!

Zelf verzamel ik informatie door bijvoorbeeld boeken erbij te pakken, podcasts over het onderwerp te luisteren of andere artikelen te lezen.

Beginnen met schrijven

Alle voorbereidingen zijn gedaan, tijd om te schrijven! Tijdens het schrijven wil je zo min mogelijk afleiding, zorg er dus voor dat je niet gebeld kan worden en tijdens het schrijven niet je mail controleert.

Het lijk efficiënt als jij een blog schrijft en ondertussen ook nog klanten beantwoord via Whatsapp maar in werkelijkheid is dat niet zo. Focus zorgt voor efficiëntie. Uit een onderzoek uitgevoerd door Loughborough University is gebleken dat zodra jij om de 5 minuten een andere taak uitvoert dan je hoofdtaak, het 64 seconden duurt voordat jij jouw aandacht weer kunt terug brengen.

Zorg voor zo min mogelijk afleiding dus tijdens het schrijven. Vind je het lastig om lang gefocust te blijven, probeer dan eens de Pomodoro techniek. 25 minuten werken, 5 minuten pauze.

Tips tijdens het schrijven van je blog

  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding
  • Deel je blog op in verschillende bloggen en werk steeds per blog
  • Zorg dat je tekst leesbaar is door te werken met koppenstructuur en deel de blog op in verschillende alinea’s
  • Schrijf op momenten dat je creatief bent
  • Stop pas met schrijven als je echt geen letter meer verder komt
  • Onthoud dat als je met deze blog 1 persoon helpt je succesvol hebt geschreven
  • Schrijf op een manier dat het makkelijk en leuk leesbaar is

Controleren

Enter. Blog af en klaar om te publiceren. Nee, zo werkt het niet. Tijdens het schrijven kan je fouten hebben gemaakt en je wilt niet de indruk bij je lezer achter laten dat je niet professioneel bent. Je schrijf dit blog immers voor een stukje autoriteit.

Neem even pauze, laat het een dag liggen en lees de blog de volgende dag nog even door. Heb je echt alles geschreven wat je wilde schrijven en geeft je blog antwoord op de vragen?

Dan kan je eventueel zelf of iemand anders de blog nog na laten lezen op spelling.

Het is niet erg als je spellingsfouten in je blog hebt, zolang het maar niet hinderlijk is voor de lezer.

Publiceren en onder de aandacht brengen bij je doelgroep

Je blog is eindelijk af! Nu wil je natuurlijk dat mensen het ook gaan lezen dus moet je de blog onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Je kan de blog natuurlijk delen op je eigen social media kanalen, maar je kan de blog ook plaatsen in Google mijn Bedrijf of een link van het artikel delen in specifieke Facebook groepen.

Heb je een blog geschreven over afvallen, dan kan je op zoek gaan naar een Nederlandse Facebook groep die specifiek gaat over afvallen. Een andere manier die je kan gebruiken is om je blog te plaatsen in verschillende forums.

Heb je een e-maillijst? Stuur dan gelijk een mailtje naar de mensen op je lijst met een linkje naar het artikel. Vooral als de blog veel waarde bevat geef je ze uiteindelijk een cadeautje.

Gebruik je nog geen e-mailmarketing? Lees dan eerst even mijn blog!

Mijn stappenplan voor publiceren blog:

  1. Publiceren website
  2. Delen op Google Mijn Bedrijf
  3. Delen op social-media kanalen
  4. E-mail maken en versturen
  5. Groepen/ forums zoeken waar ik de blog op kan delen

Je bent aan het einde gekomen van deze blog en nu kan jij beginnen met bloggen, want je weet waarom je het moet doen en hoe je hiermee kan beginnen. Heb je hier vragen over? Neem contact met ons op en we helpen  je bij je eerste blog!

Nigel May
Nigel May
Eigenaar en Online Marketing Strateeg
onlinemarketingpt.nl

Nigel helpt Personal Trainers om online zichtbaar te zijn en kwalitatieve leads aan te trekken voor een volle agenda.

Gerelateerde blog artikels